دکتر و پزشک زیبایی و جراح پلاستیک

۱۱ مطلب در خرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

اگر در بخش های پیشین مجموعه مقالات «نهضت علمی گره» با زومیت همراه بوده باشید، با ابعاد علمی و سیاسی مبصر ترین پروژه ی زیرساختی علمی گره در جهان با صیت «ابتکار تسمه و جاده» یا بوسیله اختصار BRI آشنا شده اید؛ پروژه ای که از دیدگاه بسیاری به عنوان تلاش شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، بخاطر بازسازی راه ابریشم ابد شناخته می شود.

مونیکا روبیو، مهتر انجمن اخترشناسی شیلی در سانتیاگو، به وضوح سخنرانی جین پینگ در اوت۲۰۱۲ در سالن میتینگ انجمن بین المللی اخترشناسی را بوسیله پندار دارد. در آن زمان، رئیس جمهور فعلی گره معاونت رئیس جمهور وجود و هنوز ایده ی اصلی اش درباره ی پروژه ی جهانی BRI بوسیله رخ صریح مطرح نشده حیات. بااین حال در همان کنفرانس نیز، خطاب به حضار از چشم انداز بلندمدت گره برای ارتباط با سایر نقاط گیتی از بستر توسعه ی اقتصادی و شرکت علمی و فناوری واج گفت؛ ایده ای که بخشی بعد در قالب پروژه ی جاده ی ابریشم جدید ایفا شد و ابعاد آن اکنون توانسته بوسیله نقاط دوردستی از جهان توسعه یابد. روبیو بوسیله خاطر می آورد شی جین پینگ درباره ی سرمایه گذاری و زنهار از دانشمندان و برنامه هایش بخاطر ترقی ی اخترشناسی با کمک تلسکوپ های مبصر صحبت و راهکاری جسورانه نمایش کرد که تا آن زمان، هیج کس تصوری درباره ی ابعاد آن نداشت.مجموعه مقالات انقلاب علمی چینبخش مقدمه: شالوده گذاری نحو حریر جدیدبخش دوم: تحول آینده پاکستان و سریلانکابخش سوم : جاده علمی چروک به سوی اروپا می رودبخش چهارم: پشتیبانی آمریکای جنوبی از راه حریر جدیدبخش پنجم و پایانی: تنخواه گذاری های چین رشد خرد را داخل آفریقا افزایش می دهد (به زودی)

فکر ی رئیس جمهور گره به سرعت در شیلی، یکی از کشورهای آمریکای جنوبی، زجاجی شد. درون سال ۲۰۱۳، مرکز اخترشناسی آکادمی علمی چین تو آمریکای جنوبی (CASSACA) داخل پایتخت شیلی تأسیس شد. سال بعد، شی جین پینگ تو خطبه مهمی در برزیل از چهارچوب ۱   ۳  ۶ بخاطر ارتباط میان گره و کشورهای آمریکای لاتین سخن به میان آورد؛ چهارچوبی که درون قالب آن، برنامه ای با سه گانه محرکه ی تجاری و تنخواه گذاری و شرکت مالی تو ۶ بنیاد ی متفاوت شامل ابداعات علمی و فناوری معرفی شد.

در دیگر نقاط دیگر جهان نیز، همین درهم تنیدگی اهداف علمی با پروژه ی BRI دیده می شود. دستاورد علمی این پروژه تو جنوب آسیا به رخ سرمایه گذاری در دانشگاه های پاکستان و تحقیقات مراقبت پزشکی داخل سریلانکا است. در کشورهای بلوک شرق اروپا نیز چین همکاری خویشتن را داخل قالب مشارکت فناوری اجرایی کرده است.

بیشتر دولت های آمریکای جنوبی فرصت پیش آمده را غنیمت شمردند و این پروژه را بوسیله عنوان بستری برای فراهم آوردن تنخواه ی لازم برای احداث جاده ها و نیروگاه ها و دیگر زیرساخت هایی می بینند که هرگز بوسیله تنهایی نمی توانستند آن ها را اجرایی کنند. با آغاز پروژه ی BRI، بعضی از دانشمندان و کارشناسان محیط زیست در این مناطق همچنین مانند سایر نقاط گیتی نگرانی خود را ابراز کردند. آن ها به منافع عمومی طرح هایی نظیر احداث تلسکوپ و تأمین مالی دستیار هزینه های تحصیلی هوشیار اند؛ اما درمقابل، از نبود دیدگاه زیست محیطی ابراز نگرانی می کنند و بر این باورند داخل هجوم کشورها برای جذب سرمایه گذاری بیشتر، شانس ها ممکن است نتوانند برای خرج های جانبی این وضع طرح ها اهتمام کافی داشته باشند.



اینفوگرافی شرکای آمریکایی. گره به سرعت درون حال جذب کشورهای حوزه ی آمریکای جنوبی و منطقه ی کارائیب در پروژه ی BRI است.

پپ ژانگ، اندام شورای آتلانتیک از واشگتن دی سی، BRI را بیشتر درون قالب مفهوم می بیند تا راهکار؛ چراکه محتوی ی موضوعات بسیاری است و توسعه ی آن نیز همچنان ادامه دارد. ژانگ که دستیار مدیر دستور کار ی شورای آتلانتیک داخل آمریکای جنوبی است، می گوید محور واقعی فعالیت های BRI در این منطقه زیرساخت ها است؛ اما همان روش که پروژه پیش می رود، معرفت و فناوری می توانند بوسیله بخش های پا بر جا تحول شوند.بازی اقتصادی چین

روبیو و همکاران وی هنوز تو حال تلاش برای حساسیت دستاورد واقعی ترقی طلبی ها و سرمایه گذاری های چین تو عرصه ی علمی کشورهایی نظیر شیلی هستند. روبیو می گوید:مناسبت با چین ابتکاری آغاز شده و شناسایی عواقب این مصالحه مجله ها زمان خواهد برد. بیش اساسی است که بدانیم چین چه منابع عظیمی دراختیار دارد و اینکه این اصلاح نامه ها فقط بخشی از استراتژی هایی بلندمدت تر هستند. البته، این روانی لزوما به معنای بدبودن آن نیست؛ اما نباید از آن جهالت کرد.

او می افزاید:وقتی شما انبازی با چین را آغاز می کنید، باید بدانید این رابطه بوسیله برهان حجم تخصص و منابعی که چین تنخواه گذاری می کند، مناسبت ای نامتقارن است و این، یعنی آن ها با دیدگاهی بلندمدت جلو آمده اند.رابطه ی اقتصادی کشورهای ضعیف تر با چروک تماس ای غیرمتقارن است و این، یعنی چینی ها با اهدافی بلندمدت جلو آمده اند

به گفته یگاسپر گالاز، متخصص اخترفیزیک و مدیر مؤسسه ی اخترفیزیک دانشگاه کاتولیک شیلی تو سنجائوکوین، مشارکت چروک درون شیلی با مشارکت های سابق دانشگاه ها و مؤسسه های پژوهشی اساسا متفاوت است. او می افزاید:اگر بخواهیم صادق باشیم، این نوعی خاربن فرهنگی است. سیاق امر چینی ها از بالا بوسیله پایین (کل بوسیله جزء) است که تو فرهنگ ما بود نداشته است. نمی گویم این وابستگی آثار مثبتی نداشته؛ ولی کمی متفاوت است.

گالاز می گوید در توافق نامه های قبلی با مؤسسه های اروپایی یا آمریکای شمالی، کار از مذاکرات آکادمیک آغاز می شد. سپس، بوسیله مطالعات امکان سنجی و طرح های پیشنهادی و درنهایت، مباحثه با نهادهای دولتی ختم می شد؛ اما درباره ی CASSACA، پروژه ی مشترک میان رصدخانه ی ملی اخترشناسی چروک و دانشگاه شیلی، شیوه این وضع نبود. این پروژه درواقع توافق روزنامه ای میان دولت دو کشور بود و دانشگاه ها بعدها متوجه شریک شدن چروک تو پروژه شدند.

یکی از مقدر شدن های حساسیت برانگیز درون این سازش آن است که دانشمندان چینی رخصت ی خواهند داشت برای دسترسی به رصدخانه در تأسیسات بین المللی اخترشناسی قلمرو شیلی درخواست بدهند.



باهم اتحاد کردن پیدایش وساز چینی با شهرت Sinohydro سدی بخاطر تأمین نیروی برق آبی درون اکوادور احداث کرده است. احداث سد کوکاکودو که بخش بنیانی ی آن با دستیار تسهیلات دریافتی از چین محقق شده، با انتقادات بسیاری درزمینه ی شرایط دریافت تسهیلات و نیز آثار زیست محیطی آن مواجه شده است.

روبیو می گوید اگرچه انتقاداتی درباره ی واگذاری این فرصت زمانی بوسیله غیربومیان وجود دارد، الزامات سختگیرانه ای برای آن روش شده است؛ مثلا دانشمندان چینی باید پیش از درخواست، حداقل ۹ ماه متوالی در شیلی فعالیت کنند و بوسیله یکی از مؤسسه های داخلی از این ملک وابسته باشند.

آنتونی بیسلی، مدیر رصدخانه ی ملی اخترشناسی رادیویی آمریکا درون ویرجینیا، می گوید تفاهم تلسکوپی چروک و شیلی زیاد هوشمندانه است. او مثالی از آرایه ی میلی متری و زیرمیلی متری آتاکاما درون شمال هامون آتاکامای شیلی ذکر می کند که چین در آن عضویت ندارد. این ارامش باعث خواهد شد چینی ها بدون نیاز بوسیله انعقاد قراردادی دیگر با سایر اعضا، بتوانند به رصدخانه ی یادشده دسترسی داشته باشند. آن ها به صورت کنترل شده به حق زمانی شیلی دسترسی دارند که امری قانون دان به دیدن می رسد.

برنامه ی CASSACA درحقیقت هسته ی اصلی فعالیت های علمی چین را در شیلی شکل می دهد. در این برنامه، ۲۰ نفر درگاه دارند که کارکنان و دانشجویان و دانشگاهیان ملاقات کننده را محتوی می شوند و بودجه ی سالیانه ۱.۵ میلیون دلاری برای آن درون نظر خمود شده است. گالاز می گوید این برنامه با تأمین کمک هزینه ی تحقیقاتی برای اخترشناسان شیلیایی و نیز امکان بازدید این دسته از چین همراه خواهد وجود. بنابر اظهارات وی، ارج بودجه ی سالیانه ی اختصاص یافته ثابت حلق و بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار دلار اب باز است.

ریه سال پس از زمینه گذاری این پروژه، به دید می رسد CASSACA جدیت برای رسیدن به اهداف مبصر نمدار را نیز آغاز کرده است. ژنگ وانگ، اخترشناس چینی، می گوید گمان دارد این تأسیسات کم کم به شکل مرکزی چندرشته ای درآید که در آن، دانشمندان چینی با شریک همتایان خود از شیلی و دیگر کشورهای آمریکای جنوبی داخل مطالعاتی مانند زمین لرزه ها، اقیانوس ها، جنوبگان، بیابان ها، تغییرات اقلیمی و مواردی از این دست همدستی خواهند کرد.

تو شهر آنتوفاگاستا واقع تو سواحل شمالی شیلی، مرکز CASSACA یادداشت تفاهمی با دانشگاه کاتولیک نورث دستینه کرده تا بتواند از فضای اراضی مبصر دراختیار این دانشگاه تو مناطق کوهستانی، بخاطر احداث رصدخانه ای مشترک بهره ببرد. البته، هنوز دستور کار ی مشخصی برای اجرای چنین پروژه ای وجود ندارد؛ ولی به باور ی وانگ، این سایت می تواند میزبان مناسبی برای انتصاب تلسکوپ های نوری کوچک تا متوسط اندازه نظیر تلسکوپ کروی با دیافراگم پانصدمتری چین (FAST) درجنوب غربی چین باشد. او می افزاید:CASSACA بخشی از پروژه ی BRI است. ما این کار را برای توسعه ی علمی چین ادا می دهیم و فرض می کنیم این پروژه کمی از آینده ی اخترشناسی چین خواهد بود.



تابلوهای خیابان های شهر لاپاز در ملک بولیوی بوسیله سه گانه زبان اسپانیایی و چینی و انگلیسی نوشته شده اند.فعالیت در خفا

فعالیت های ترقی ای ابتکاری ی چین در شیلی، تنها به دلیل ابعاد آن زیر ذره بین دانشمندان شیلیایی قرار نگرفته؛ بلکه نکته ی تأمل برانگیزتر آن ها، نهان موثر و کار داخل خموشی خبری است. دراین باره، گالاز می گوید:نمی دانیم آنجا چه معارفه است و کدام جنبه ی آن درک مردم را برمی انگیزد. تصور نمی کنم مردم درباره ی شریک شدن های مثبت چروک وجود مخالف باشند؛ ولی حجم مخفی کاری بسیار زیاد است.ونزوئلا با ۶۷.۲ میلیارد دلار، تاکنون بیشترین وام را چین دریافت کرده که پاره عمده ای از آن برای صنعت نفت این قلمرو جذب شده است

پنهان کاری گره درزمینه ی مصالحه های ملی حاصل شده چه درون مملکت ی علمی و چه داخل سایر پروژه های BRI، موضوعی است که حساسیت سایر انسان این منطقه را نیز برانگیخته است. تاکنون ۱۹ سرزمین آمریکای لاتین، به اختصاص کشورهای کوچک تر، مطلب های تفاهمی با چین توشیح کرده اند که ارتباطی با BRI نیز نداشته است. کشورهای مبصر نم همانند برزیل نیز تاکنون سندی به قیافه رسمی امضا نکرده اند؛ اما پیش تر سرمایه های عظیمی از چروک جذب کرده اند و برخی از این پروژه ها هم زمان حال داخل زیرمجموعه ی پروژه ی عظیم BRI استراحت اندوهناک اند.

از سال ۲۰۰۵ تاکنون، چین ۱۴۰ میلیارد دلار وام بوسیله کشورهای آمریکای جنوبی پرداخت کرده است؛ اما در سال ۲۰۱۸، این مبلغ بوسیله تنهایی با افزایشی درخورتوجه درمقایسه با دو سال گذشته، بوسیله ۷.۷ میلیارد دلار روان است. درون میان این کشورها، ونزوئلا با شهود ۶۷.۲ میلیارد دلار تاکنون بیشترین وام را از چین دریافت کرده که مدخل بنیادی ای از آن بخاطر صنعت نفت این ملک جذب شده است. پس از این کشور، برزیل و اکوادور و آرژانتین بوسیله نظام داخل فهرست مبصر ترین دریافت کنندگان بدهی راحتی می گیرند. همان طورکه می استعداد پیش بینی کرد، مقصد اصلی این تنخواه گذاری ها با ۹۶.۹ میلیارد دلاری، بخش انرژی است و پس از آن، بخش زیرساخت با ۲۵.۹ میلیارد دلار دومین مقصد شایسته سرمایه گذاری بوده است.

هم اکنون، چروک پس از ایالات متحده به دومین باهم اتحاد کردن تجاری بزرگ آمریکای لاتین تحول شده و این قاره دومین تیر بخاطر سرمایه گذاری های اجنبی چین به حساب می آید. گروه های نظارتی می گویند هموار هنگام جمع آوری معلومات با موانع انبازی های چینی و دولت های آنان مواجه می شوند؛ چه این پروژه ها دربرگیرنده عملیات گودبرداری بستر رودخانه ای در پرو باشد و چه عملیات برق رسانی منطقه ای تو گویانا، دیدگاه های متعارض

افکار عمومی درباره ی پروژه ی BRI تو آمریکای جنوبی دچار واگرایی شدیدی هستند. برخی دولت ها این برنامه را فرصتی برای اتمام پروژه های ناتمامی می دانند که سال ها است به دلیل هبوط بودجه راکد شده اند؛ اما درمقابل، طرفداران هوا زیست و برخی دانشمندان نگران عواقب ساخت وسازهایی همانند جاده ها و گونه آهن و سدها بخاطر اکوسیستم ترد ی این قاره هستند؛ اکوسیستمی که جنگل های انبوه آمازون در بیرونی آن جای گرفته اند. ویلیام لاورنس، زیست شناس دانشگاه جیمز کوک تو کارینز استرالیا، می گوید احداث مبصر سیاق ها و جاده ها مسئله نیستان زدایی و اختلال تو چرخه ی هیدرولوژیکی حوضه های آبگیر را دیر کردن می بطی ء.



عملیات صنعت نفت که با امن مالی چین در آمازون عمل می شود، آغازگر اعتراض های سال ۲۰۱۷ مردم پرو درمقابل سفارتخانه ی چین وجود.

لاورنس که مشغولل مطالعه ی اثرهای جانبی پروژه های زیرساختی در حوضه ی آمازون است، می گوید:فکر می کنم بزرگ ترین ایراد همه ی این پروژه ها، اعمال تنگ کردن برای اجرای سریع العمل آن ها است. فعالیت هایی موفق شده اند تأییدیه اخذ کنند که از ابتدا نباید تأیید می شدند.

ربکا ری، پژوهشگر گرداگرد ی پسادکتری درون مرکز سیاست های توسعه ی جهانی بوستون می گوید:پس از تجربه ی یک دوره ی نمو سریع در چین، حال تمرکز این کشور روی مفهوم توسعه ی پایدار قرار گرفته است. این به معنای صادرات همان مدلی است که در چند دهه ی اخیر، در گره انجام شده بود.

بانک توسعه ی چین، یکی از مهم ترین منابع تأمین تسهیلات پروژه ی BRI، برخلاف بدهی دهندگان غربی، همانند بانک جهانی خواه بانک توسعه ی اینتر امریکن، از ضوابط زیست محیطی و اجتماعی پشتیبانی نمی کند. براساس گزارش منتشرشده ی مرکز سیاست های توسعه ی جهانی و دانشگاه پسیفیک در لیما، این رویکرد چروک باعث واکنش و اعمال ضیق مضاعف فعالان زیست محیطی و گروه های بومی و دایره های حقوقی شده است. درمقابل، چین همچنین بوسیله قوانین تویی کشورهای میزبان پروژه استناد می کند که از ضمانت اجرایی چندانی برخوردار نیست.

نگرانی های مشابهی نیز درباره ی برخی تنخواه گذاری های فناوری و علمی دیگر به چشم می خورد. شاید رک ترین مثال تو این زمینه آرژانتین باشد که بعضی از قسمت قسمت کردن های وارسته درون این کشور که دادرسی های دولتی را رصد می کنند، درون واکنش بوسیله جای پا های بلندمدت اقتصادی و زیست محیطی و دیپلماتیک پروژه های چین، مخالفت خویشتن را با این برنامه ها ابراز کرده اند. این راه اندازی ها می گویند تاکنون موفق نشده اند از دولت های چین و آرژانتین اطلاعات درستی درباره ی این پروژه ها دریافت کنند.

یکی از پروژه هایی که توجه هنگفت رسانه های بین المللی را به خود طلبیدن کرد، مرکز مأموریت فضایی و ماهواره ای ۵۰ میلیون دلاری چین درون منطقه ی پاتاگونیای آرژانتین بود که نقش مهمی در موفقیت مأموریت فرود سطح نشین چین در نیمه ی پنهان ماه طی ژانویه ی سال جاری ایفا کرد. گفته می شود قرارداد دوجانبه ای که در سال ۲۰۱۲ امضا شد، برای آرژانتین دسترسی زمانی مشخصی به آنتن این مرکز مقرر کرده است؛ بااین حال، بسیاری از گروه های محلی مدعی اند هیچگاه سیاق سندی تو رابطه با این عبث آرژانتین وجود ندارد.

ماریا مارتا دی پائولا، مدیر پژوهشی شالوده منابع طبیعی و محیط زیست آرژانتین، می گوید تمامی التماس ها درباره ی موضوع احداث این مرکز فضایی، همواره با سکوت مقام های آرژانتینی و چینی مواجه شده است. مجله ی نیچر (Nature) نیز مدعی است با وجود تکاپو های بسیار برای ستاندن اطلاعات درباره ی این مرکز و فعالیت های آن، هنوز پاسخی دریافت نکرده است. دی پائولا می گوید:تمام اطلاعاتمان این است که پروژه ی مذکور متعلق بوسیله چین است و از آن بوسیله شدت نگاهداری می شود. صادقانه بگویم مانند این است که کشوری اجنبی داخل گور کشور شما بود داشته باشد.



تحرکات اقتصادی چین در کشورهایی که تو قلمرو تاثیر ایالات متحده قرار محزون اند، واکنش های مختلفی در رسانه های غربی به همراه داشته است.

دی پائولا درادامه می گوید با اینکه مقام های دولتی دائم خاطرنشان می کنند هیچگاه وضع مقاصد نظامی در این مرکز قفا نمی شود، هنوزهم اهداف واقعی پروژه نامشخص است. این توافق درون سال ۲۰۱۲ منعقد شده؛ درحالی که سد مربوط به مقاصد غیرنظامی طرح در سال ۲۰۱۶ به آن افزوده شده است. این موضوع سئوال های بی پاسخ فراوانی درباره ی احتمال جزا ی اقتصادی بخت آرژانتین درصورت تحول مفاد پیمان نامه مذکور برانگیخته است.

شریک های مشابهی نیز در برزیل درحال اجرا است که البته، سطح پنهان مربوط به طبقه کارگر و زحمتکش آن ها به این شدت تراشیدن. آکادمی علوم گره (CAS) با شریک شدن مؤسسه ی ملی تحقیقات فضایی برزیل (INPE) آزمایشگاه مشترک فضایی چین و برزیل را در اوت ۲۰۱۴ در سائوپائولو افتتاح کرد. جواکیم کوستا، مدیر پروگرام ی هوا و آب و هوای INPE، می گوید این پروژه قرار است اطلاعات فرایندها و اختلالات رخ داده داخل سطوح فوقانی اتمسفر زمین را دراختیار پژوهشگران هر دو سرزمین استراحت دهد. همچنین، گره تأمین معاون هزینه ی تحقیقاتی ۹ قد از پژوهشگران را تو تأسیسات آکادمی خویشتن بوسیله عهده داری گرفته است.

ژانگ درون شورای آتلانتیک می گوید بی آرامی زمان با پررنگ ترشدن حضور گره در آمریکای جنوبی، تکثیر تمرکز علمی و فناوری در این منطقه نیز امری دور ازانتظار نیست. رهبران چین ضمن تلاش برای شناساندن سرزمین خود به نشانی موتور محرکه ای بنیانی در عرصه ی فناوری و ابداعات، ترانه دارند صرفه جویی چروک را بیشتر ترقی دهند. او می افزاید:اکنون تعداد بیشتری از شرکت های چینی با سطح فعالیت بین المللی را شاهد هستید. این کشور پذیرای فناوری است؛ پس بدیهی است بخش بینش و فناوری ناحیه نیز نمودی بین المللی داشته باشد.بیشتر بخوانید:اینتل، اچ پی، قلب و مایکروسافت محصول تعرفه های ترامپ متحد می شوندتعداد کاربران فعال آیفون تو گره برای پنجمین ماه متوالی اضافه یافتاپل ۳۰ درصد از تولید آیفون را از چروک بیرون می کندلابی شریک شدن های آمریکایی برای کاهش تحریم های دولت آمریکا علیه هواویجزئیاتی ابتکاری از نمایشگر بزرگ شاسی اهتزاز برقی بایتون منتشر شد
اگر خیال می کنید آماده شدن بخاطر سخنرانی پر اب ترین کار دنیاست و حتی نمی دانید اصلا از کجا باید مقدمه کنید، راه را سفت آمده اید. همراه ما باشید، می خواهیم صفر تا صد آمادگی برای خطبه را برای تان بگوییم.

۱. انتخاب موضوع

هنگام تفویض موضوع سخنرانی تان، طوفان روحی انجام دهید تا ایده های زیادی تولید کنید و آنها را الک کنید تا به موضوع واحدی برسید.

وقتی مطلع بوسیله آماده شدن برای انواع سخنرانی می کنید، مهم است که دقیقا بدانید استراحت است درباره ی چه چیزی صحبت کنید. شاید استاد یا برگزارکننده ای، موضوع مشخصی به شما داده باشد خواه شاید صرفا احضار شده باشید تا در رویدادی سخنرانی کنید که موضوع به انتخاب خودتان است. دانستن اینکه چطور به دقت موضوع تان را گزینش کنید، اولیه دامنه مهم داخل آماده شدن برای یک سخنرانی توفیق آمیز است.

کار خود را با فکرکردن درباره ی محل سخنرانی آغاز کنید. کجا سخن خواهید گفت؟ برای چه کسی سخنرانی می کنید؟ پس بررسی کنید که درباره ی موضوع چه می دانید و بوسیله موضوعات و مملکت هایی توجه کنید که نمی دانید. مفید است که درباره ی موضوعی صحبت کنید که از پیش با آن آشنا هستید؛ اما گاهی امکان پذیر است درون موقعیت هایی قرار بگیرید که هیچگاه راه اطلاعاتی درباره ی موضوع مورد نظر ندارید.

در هر صورت، طوفان فکری برای پرداختن موضوع تان بیش سودمند است. طوفان فکری

یکی از بهترین سیاق ها برای معاون بوسیله شکل اعطا کردن موضوع تان، طوفان فکری است. می توانید تندباد فکری را به انزوا انجام دهید خواه حتی شاید بخواهید از چند دوست، همکار خواه همکلاسی کمک بگیرید تا ایده ها در محیطی گروهی مطرح شوند. با چند سیاق انواع می توانید این کار را عملی کنید. تداعی واژه

فقره خویشتن را با ایده ی موضوعی گشاد ای آغاز کنید. چه کلمه ها، موضوعات یا مسائل دیگری با آن موضوع اولین در ارتباط هستند؟ اکنون چه واژگان، موضوعات یا مسائل دیگری به واژگان بعدی ربط دارند؟ این زنجیره ی تداعی واژگانی را ادامه دهید تا طیفی وسیع از ایده ها خلق کنید. دسته بندی

گروه بندی که به نقشه انتزاعی نیز مشهور است، تداعی واژگانی را به شکلی بصری برای تان سهل می کند. ایده ی واقعی خود را بنویسید؛ سازمان ای به دورش بکشید و به آن مثل مرکز یک چرخ فکر کنید. حالا، ایده ها، موضوعات و زیردسته های مرتبط با ایده ی حقیقی را دور این مرکز بنویسید و آنها را با خطوطی جداگانه به آن وصل کنید. از هر خط، ایده های مرتبط دیگری بکشید. همچنان که دسته ی شما رشد می کند، می توانید خطوط کوچک نمدار را به هم وصل کنید و پیوندهای جدیدی میان موضوع ها معتمد کنید. نگاشتن آزادانه

این کار احتمالا ساده ترین روش طوفان فکری است. مدت زمانی تعیین کنید و شروع کنید بوسیله نوشتن هر فکر و ایده ای که در بستگی با موضوع واضح تان به حافظه تان می رسد. شاید برای تان راحت تر باشد که همه چیز را به جای نوشتن با دست، در رایانه تایپ کنید تا بتوانید افکارتان را سریع تر پیش ببرید. با هر روشی که برمی گزینید، دست از نوشتن برندارید.

سیاق دیگر نگاشتن آزادانه، ضبط کردن صدای خودتان در حال مصاحبت برای مدت زمان مشخصی است. نکات کلیدی را بعدا پیاده سازی کنید تا بیشتر روی آنها کار کنید. وقتی زمان تان تمام شد، برگردید و نکات یا موضوعات مرتبطی را که بخاطر تان مناسبند، هایلایت کرده یا دورشان خط بکشید؛ بعدا آنها را اصلاح خواهید کرد. از ایده ها به یک موضوع برسید

وقتی طوفان فکری ارتکاب دادید و ایده های یدکی به مشت آوردید، زمان آن است که ایده های خود را ارامش کنید و از همه ی آنها به یک موضوع برسید. وقتی یادداشت های تندباد روحی تان را مرور می کنید، به قفا موضوعات، الگوها و تشابهات بگردید. از این نکات بهره بگیرید تا به سمت یک موضوع واحد پیش بروید. اندکی مطالعه ی اولین ارتکاب دهید

اگرچه قطعا بخاطر موضوع تان تحقیق خواهید کرد، شاید بخواهید اندکی «کار قبل از تحقیق» ارتکاب دهید؛ که مقداری نبض وجو پیش از جستار حقیقی است. مروری اجمالی کنید تا ببینید که دیگران درباره ی موضوع تان چه گفته یا تالیف اند. این حکم شاید ایده های بیشتری به شما بدهد که چطور موضوع خویشتن را توافق کنید و گشایش ببخشید؛ خواه به شکلی مناسب تر آن را با مخاطب یا محل سخنرانی تان تطبیق دهید. ۲. تحلیل چه کسی، چرا و کجا

شناخت و درک مخاطب تان یکی از مهم ترین مقدر شدن های تحصیل یک سخنرانی اثربخش است.

وقتی موضوع تان را هویدا کردید، نصیب و قسمت تمرکز بر این است که برای چه کسی خطبه خواهید کرد. در به خشکی امدن شناسایی موضوع، حساسیت مخاطب یکی از اساسی ترین مواردی است که می توانید جهت آماده شدن بخاطر خطبه انجام دهید. ویژگی های مخاطب تان را بشناسید

به مخاطب تان بیندیشید: ظاهرشان چگونه است؟ مقدور است چه وجوه عمومی داشته باشند؟ ممکن است شما چه اشتراکاتی با آنها داشته باشید؟ وقتی بوسیله پشت درک این هستید که هنگام خطبه چه کسی در برابر تان می نشیند، این موارد بنیادی هستند.

جنسیت مخاطب تان را تو دیدن بگیرید: زن، مرد یا ترکیبی از هر دو؟ آیا آنها مسن تر یا جوان تیز از شما هستند؟ آیا آنها را غصه سنخ خویشتن درنظر می گیرید؟ آیا قبلا با آنها ملاقات کرده اید؟ به کامل ویژگی های احتمالی مخاطب مانند جنسیت، سن، گوهر ی ملیتی، قومیت، فرهنگ و اشتغال بیندیشید. ولی بوسیله یاد داشته باشید: فقط به این دلیل که شاید برای گروهی از آدم مصاحبت می کنید، بوسیله معنای این نیست که باید از آن قسمت قسمت کردن کلیشه بسازید. در واقع، اگر در نهایت از مخاطب تان کلیشه بسازید، بوسیله احتمال زیاد، به جای فرع مندکردن شان، توجه آنها را از دست خواهید انصاف.

همچنین به دانشی که مخاطب تان با خود بوسیله ارائه ی شما می آورد، بیندیشید. این دانش شاید هنگفت طولانی باشد یا برعکس، آنها کمترین اطلاعاتی درباره ی موضوع تان نداشته باشند. هرچه سخنرانی تان را بیشتر بخاطر مخاطب تان شکل دهید، سخنرانی مؤثرتر و متقاعدکننده خیس خواهد بود. تعدیل نژادپرستی

باید بدانید که درون هر موقعیتی، شما با جهان بینی منحصربه فرد خود و کلکسیون ای از تعصب ها اقدام می کنید. به خاص خلال سخنرانی تان باید از این جهان بینی و تعصب ها آگاه باشید؛ چون ممکن است روی افرادی با فرهنگ ها، سنین و جنسیت های مختلف اثری منفی بگذارد.

همین موضوع برای به کارگیری حرکات خواه رفتارها صادق است. برخی از ژست های روزمره شاید برای نزاکت های دیگر واقعا هتک حرمت آمیز باشند. برای نمونه، تو تمام شهربازی های دیزنی، کارکنان وقتی گردشگران و بازدیدکنندگان را برای مسیریابی راهنمایی می کنند، همیشه به جای یک انگشت با دو انگشت، نحو را نشان می دهند؛ بمنظور اشاره با یک انگشت تو فداکار ادب ها به شدت بی ادبانه تلقی می شود.

فداکار از اصطلاحات و بیان هایی که شاید طبیعی به رویت برسند و برای شما منطقی باشند، شاید برای افرادی با فرهنگ یا زبانی متفاوت کاملا گیج کننده باشند. بکوشید گامی به عقب بردارید و دیدگاه نژادپرستانه ای را که ممکن است با خود برای مخاطب تان بیاورید، داخل رویت بگیرید و به شیوه های کاهش خواه تعدیل آن گروه از دیدگاه ها خاطر کنید تا مخاطب با شما عاطفه بیگانگی نکند. ۳. تحقیق درباره ی موضوع: جمع آوری مطالب و شواهد



برای اثبات کامل هرچه در سخنرانی تان توقع می کنید، باید در تک آن ادعاها کاملا تفحص کنید و شواهدی پشتیبان بخاطر گیرایی فراهم کنید.

اینک که موضوع تان را می دانید و به اینکه چه کسی مخاطب تان خواهد بود اندیشیده اید، باید آستین اوج بزنید و فرمان پا بر جا آماده کردن خطبه تان را آغاز کنید. در ادامه مناقشه می شود که چطور به نیکوترین شکل تحقیق کنید و مطالب و شواهد پشتیبان جمع آوری کنید. کشف کردن منابع برومند

اولین تلاش برای بسیاری از افرادی که سخنرانی آماده می کنند، بیرون رفتن و یافتن هرگونه اطلاعاتی است که می توانند و اغلب این اطلاعات را از راه موتورهای ضربان وجوی آنلاین بوسیله مشت می آورند. اگرچه این کار، راهی عالی برای «فقره قبل از جستجو» است، باید واقعا به منابعی که داده ها تان را از آنها جمع می کنید، توجه کنید. چنانچه می خواهید هر ادعایی را در سخنرانی تان با توفیق مدلل کنید، باید حتما اطلاعاتی از منابع عفیف داشته باشید. چه منبعی «معتبر» است؟

معمولا واقعیت های سخت و انکارناپذیر در منابع معتبر جلوه گر می شوند. واقعیت: زمین جایی بین ۵۸ تا ۱۰۱ میلیون کیلومتر دورتر از مریخ صبر دارد که این فاصله به موضع مداری هر سیاره موقوف است؛ چنین ادعایی به راحتی قابل مستندسازی است؛ اما اگر ادعایی مطرح کنید که در جایی فراتر از سرزمین موجود استراحت گیرد (مثلا، وجود عمر در جهانِ بیرون از زمین)، باید حتما منابع معتبری داشته باشید که پشتیبان چنین ادعایی باشند.

بسیاری اوقات، شما باید به منابع علمی قانون بزنید. مجلات و نشریات دانشگاهی، بهترین منابع علمی هستند. به علاوه، شما می توانید بوسیله سراغ متخصصی در حوزه ای که تحقیق می کنید، بروید. این فنی منبع مقدماتی ی مفروضات است و گاهی می تواند کمک کند تا شما برای یافتن منابع برومند دیگر، داخل مسیر قرص استراحت بگیرید.

وقتی تردید دارید، دوستانه از کتابدار بپرسید. آنها غالبا می توانند شما را به مجموعه ی از نشریات آنلاین یا موتورهای نبض وجوی علمی راهنمایی کنند تا بتوانید منابع برومند را آسان نمدار معین کنید. حفظ کردن نظم و تزیین تحقیق

وقتی شروع به گردآوری داده ها می کنید، ضروری است که مطلب های خویشتن را تو یک مکان فراغت دهید تا دسترسی آسانی به آنها داشته باشید. شاید بخواهید جعبه ای درست کنید تا کامل کاغذها و مطلب ها را به خشکی امدن هم نگه دارید خواه چرک نویس ی یادداشتی چندقسمتی به رسیدگی تان خاص دهید. شاید مطلب ها را روی برگه های رنگی بنویسید و آنها را براساس رنگ خواه عنوان موجودی دسته بندی کنید. اگر یادداشت ها را آنلاین نگه می دارید، می توانید به کمک رایانش ابری رسیدگی تان را از نحو دور پس انداز کنید تا در هر جایی به آن دسترسی داشته باشید. نرم افزارهای دیگری تیمار وجود دارند که فایل های مطلب شما را نگه می دارند و روی رایانه تان به لباس الکترونیکی منظم پس انداز می کنند.

همیشه حقیقت مفروضات تان را ثبت کنید. این موضوع بوسیله ویژه برای زمانی مهم است که کسی غرض می گیرد پس از سخنرانی از شما درباره ی واقعیت ها بپرسد. همچنین این آگاهی به سایرین علامت می دهد که شما کارتان را طولانی و دقیق انجام داده اید. به علاوه، هیچگاه گاه نباید اطلاعاتی را کلمه بوسیله زبان کپی کرده و تقاضا کنید که مال خودتان است. دزدی ادبی فقط به صیت و جاه و اخلاقیات خطبه شما صدمه می زند و تا اینکه احتمال دارد باعث ناکامی در یک کلاس، ازدست دادن اشتغال خواه حتی بدتر از اینها شود.

هرگاه یادداشت ها را نیکو می کنید، حتما آنها را بوسیله گونه ای بچینید که بوسیله سادگی برازنده استفاده و منظم باشند. هیچ گاه نمی دانید که چه زمانی شاید بوسیله یک منبع دست نخست بربخورید! ۴. پرورش مسئله

همه ی سخنرانی ها باید نکته یا بحثی اصلی داشته باشند؛ یک قضیه.

در بعضی شرایط، به احتمال زیاد درباره ی نکته یا پیامی در سخنرانی تان بحث می کنید. مباحثه پا بر جا سخنرانی شما -نکته ی کلیدی ای که می خواهید مخاطب بفهمد- روند ی خطبه تان است. بیان مسئله

داخل هر دیدگاهی، چه تصنیف شده و چه بیان شده، مباحثه اصلی -پیش روی روانی- در ابتدا مطرح می شود. شما می خواهید مخاطب تان فورا بفهمد که می خواهید چه نکته ای بگویید. بنیانی است که بدانید اعتراف قضیه فقط به یک مسئله ی اصلی اشاره می کند؛ قاعده هایی که انتخاب می کنید تا از روانی تان پشتیبانی کنید، باعث ابهام و ژرف شدن سخنرانی تان می شود. رسیدن به سیلان

وقتی بیان قضیه تان را می سازید، سئوال های کوچکتر را درون رویت بگیرید و بوسیله آنها پاسخ دهید: چه احساسی درباره ی موضوع تان دارید؟ مخاطب تان عموما چه احساسی نسبت به موضوع تان دارد؟ می خواهید مخاطب چه دریافتن یا باوری نسبت به موضوع تان داشته باشد؟ چه عقاید دیگری داخل مورد موضوع تان گفته یا نوشته شده است؟ آیا از موضوع تان دفاع می کنید یا بر ضدش مذاکره می کنید؟ چه نوع مسائل اجتماعی بر موضوع تان اثر می گذارد؟ اثر موضوع شما بر فرد، گروهی مشخص یا جامعه به نعوظ بی مو چیست؟

به هنگام پاسخ گویی بوسیله این سئوال ها، کم کم بوسیله نمونه هایی قانع کننده بیندیشید تا بتوانید از قضیه تان پشتیبانی کنید. بازی کردن نقش کارپرداز مدافع شیطان

صرف دید از اینکه چطور می خواهید درباره ی نکته تان بحث کنید، بنیادی است که گامی به عقب بردارید و نقش کارپرداز مدافع شیطان را ورزش کنید؛ یعنی به بحث تان از دیدگاهی ضد نگاه کنید. در این حالت، با درنظرگرفتن کامل گنجایش های بحث تان، داخل برابر هر امکان و مخالفتی با سخنان تان آماده هستید و بحثی تراژدی تر خواهید داشت. ۵. پشتیبانی از ایده ها

با استفاده از نحو های گوناگون، از ایده ها و ادعاهای مطرح شده در بیان روند تان پشتیبانی کنید تا سخنرانی تان عمیق تر و پویاتر شود.

وقتی موقعیت خود را داخل تقریر سیلان تان مشخص کردید، با ایده ها و مثال های پشتیبانِ متنوع از آن زنهار کنید. برای این کار، چند راه وجود دارد که علاوه بر پشتیبانی از ادعاهای خود، می توانید تنوع و دلربایی را به شعر کلی سخنرانی تان اضافه کنید. اساس چینی کنید

استفاده از شرح و تفسیر راهی ممتاز است تا همگی ی مخاطبان تان را در یک نقطه جمع کنید. وقتی از رویکردی تفسیری یکروز می گیرید، بکوشید کامل اطلاعات پیشینی را که مخاطب باید برای فهم نکته تان بداند، به دقت عرضه کنید. توسل بوسیله همانندی ها

وقتی متوجه شباهت هایی میان مخاطبان، مخاطب و موضوع تان و خودتان و مخاطب تان می شوید، بوسیله آن شباهت ها متوسل شوید تا نه تنها نسبتی ایجاد کنید، بلکه آنها را نسبت بوسیله قضیه و ادعاهای تان متقاعد کنید. اگر مخاطب تان عاطفه نرم که وجه اشتراکی با شما و موضوع تان دارد، محتمل تر است که به شما اعتماد کرده و سخنان تان را باور نرم. رسیدن بوسیله اجماع

مخاطب شما شاید از قبل احساس خاصی نسبت به موضوع تان داشته باشد. بسته به اینکه درباره ی چه چیز مناظره می کنید، باید پیش بروید و به توافقی برسید. فقط مراقب باشید: قرار نیست مخاطب خویشتن را با «موعظه بخاطر جمع» کوفته کنید و حوصله اش را سر ببرید. داستانی تحسین کنید

یکی از بهترین گونه ها برای پشتیبانی از ادعاها -گذشته از حقایق و داده های خشک- بازگوکردن یک شعر شخصی یا حکایت است. این کار به مخاطب تان مدال می دهد که شما واقعا با موضوع تان مناسبت برقرار کرده اید و درون نتیجه، شما را باورپذیر و جذاب می یواش. اقرار حکایات فرصتی عالی است تا هوا را عوض کنید و مقداری مزاح مناسب به سخنرانی تان بیفزایید. موضوع تان را به شکلی جدید مطرح کنید

شاید موضوع یا قضیه ای مخصوصا تیره داشته باشید. در این مورد، کارگر است که آن را به مدخل های ساده تری تقسیم کنید. با تقسیم اطلاعات به مدخل های کوچک، مخاطب هم اسایش برنده مسیر روحی یا منطق شما را ظهر می نرم. ۶. سازمان دهی و تلخیص نویسی رئوس حقیقی سخنرانی

سخنرانی تان –سیلان تان، نکات اضافی و شواهد پشتیبان– را به شیوه ای بچینید که برای مخاطب تان منطقی و شایان حساسیت باشد.

حالا که در مورد موضوع تان تصمیم گرفته اید؛ مخاطب تان را تفریق کرده اید؛ بوسیله سراغ قضیه تان رفته اید و تعیین کرده اید که چطور از ادعاهای خویشتن پشتیبانی خواهید کرد، باید مطلب ها و تفحص خود را به لباس یک سخنرانی منسجم دربیاورید.

شما تمام یادداشت های تان را در یک جا جمع کرده و در دسترس نگه داشته اید؛ مستقر است؟ اگر همه ی یادداشت های پژوهشی و افکارتان را در برگه های چسبی بنویسید، بسیارمفید است؛ چون می توانید آنها را جلوی خودتان بگذارید و شروع به سازمان دهی نکات اصلی و فرعی با زیادترین منطق کنید.

چه متد هایی برای ایجاد زیبایی منطقی وجود دارد؟ خط زمانی بسازید

بسته بوسیله موضوع و نکته ای که می خواهید بگویید، شاید منطقی باشد که تحقیق و نکته های تان را با ترتیب زمانی بچینید. اگر درباره ی نمود و سقوط امپراطوری روم سخنرانی می کنید، منطقی است که ابتدا با ظهورش آغاز کنید و با سقوطش سخن را به پایان برسانید. خلاصه کردن خطبه تان بوسیله شکل مجموعه ای از رویدادها یا نکته هایی به ترتیب سرگذشت زمانی به مخاطب تان اجازه می دهد تا بخاطر فهم اسایش تر موضوع تک بحث، با این خط زمانی پیش برود. سیلان به عنوان کلکسیون ای از بخش ها

بوسیله روند تان مانند یک ماشین بیندیشید. هر ادعا یک چرخ کنگره است؛ هر مثال یا شاهد پشتیبان همچون اهرمی در ماشین است و همه این اجزا با هم کار می کنند تا بوسیله حاصل ای متقاعدکننده برسند. گاهی موثر است که قضیه تان را به بخش هایی کوچک تر تقسیم کنید تا اطلاعات برای مخاطب، مرده تر زیبنده دریافتن باشد. گسترده و مشخص

با درنظرگرفتن قضیه تان به عنوان ماشین، شاید بی مو ایده ی گسترده تان را ارائه دهید و سپس، آن را بوسیله گام های کوچک تر و منطقی تقسیم کنید تا بوسیله ایده ی مبصر برسید. برعکس، می توانید با ایده های کوچک نم آغاز کنید و سپس، بوسیله ایده ی بزرگ تیز و گسترده مرطوب برسید. وقتی بحث های تان را از ایده های کوچک زیرفون شکل می دهید، محتمل مرطوب است که نکته تان را با پایانی گسترده و تام بوسیله مخاطب نقل مکان کنید. از سوی دیگر، می توانید پیچیدگی ایده ای گسترده را با تقسیم آن به تکه های کوچک نم و منطقی ناچیز کنید. مقیاس ای از چکیده

تو اینجا مدل ای تلخیص از مسائل فمنیستی تو نمایشنامه ی هملت ویلیام شکسپیر آمده است:

۱. مقدمه و روند: توصیف کوتاهی از مسائل که هنگام خواندن «هملت» مطرح می شوند.

۲. مسائل فمنیستیِ هویدا شده هنگام خواندن «هملت».

۱.۲ چه دانشمندانی مسئله ی فمنیسیم را تو «هملت» کشف کرده اند.

۲.۲ کدام یک از این کشف ها بدیهی تر است.

۳.۲ ایده های فمنیستی که خودم کشف کردم.

۳. چطور کشف ایده های فمنیستی در «هملت» باعث شد که بهتر بفهمم شکسپیر چه عملی درباره ی نقش زنان در جامعه داشته است.

۴. خراج گیری ۷. یکسره بندی خطبه

یک خطبه خوب فقط با یک مرحله تکاپو تصنیف نمی شود؛ چند میزان بنویسید؛ بعد مرور کنید و پیش از اینکه متن بازپسین را انتخاب کنید، آن را بهسازی کنید.

هنر سخنوری به فصاحت سخنران رابطه دارد. اگرچه تحقیق درباره ی موضوع و تلخیص کردن سخنرانی تان شاید زمان برترین بخش آماده سازی به نظر برسد، تو واقع نوشتن متن سخنرانی می تواند زیادترین زمان را ببرد. نگارش نخستین پیش نویس

وقتی مطلع به نوشتن سخنرانی تان می کنید، فرض نکنید که همین اکنون نسخه ی نهایی را خواهید نوشت. پیش نویس صرفا اولیه گذر از آن چیزی است که قصد دارید بگویید. از خلاصه ی سخنرانی تان به عنوان راهنما کمک بگیرید؛ بوسیله یادداشت های پژوهشی موسسه یافته تان مراجعه کنید (که در یک جا جمع کرده اید و برای چنین موقعیتی به سادگی شایان استفاده هستند) تا متن خطبه تان کم کم شکل بگیرد.

روزی گیری از رویکرد ترتیبی بخاطر نوشتن سخنرانی مفید است. موضوع و سیلان تان را تو چکیده ، مطلع خواه یک بخش شناساندن کنید. این چکیده تلخیص ای از آنچه که قرار است تو موردش گپ کنید، به شما می دهد. سپس، جثه را بنویسید؛ ادعاهایی برای پشتیبانی و مناظره درباره ی قضیه تان مطرح خواهید کرد. در نهایت، مولود گیری را بنویسید و سعی کنید همگی چیز را در پایانی بوسیله یادماندنی کنار تیمار قرار دهید.

شاید وقتی شروع به نوشتن خطبه می کنید، متوجه شوید که از موضوع منحرف شده اید. بعدا زمان خواهید داشت که برگردید و این نکات را توافق کنید؛ الان فقط پیاده شدن ادامه دادن نوشتن تمرکز کنید. ویرایش و بازبینی

حالا که پیش نویس اولیه را نوشته اید، آن را بخوانید و جمله بندی های تان را بهتر کنید. تصحیح

پیش نویس اولین را از ابتدا تا عاقبت بخوانید. ظهر اشتباهات تایپی و غلط های اذن زبانی بگردید. نیز به جمله بندی ها یا بخش های بی سابقه و غریب و نامأنوس سخنرانی توجه کنید. هر بخش را اهتزاز بخوانید: آیا معنادار و منطقی به دیدن می رسد؟ اگر این طور است، به جمله بندی ها بپردازید.

به اصطلاح هایی که به کار می برید، دقت کنید: آیا کم قیمت هستند؟ آیا ممکن است از زبانی استعمال کنید که شاید بخاطر همه ی مخاطبان متناسب فهم نباشد خواه بیش از کمیت ابتدایی باشد؟ بوسیله لحن، ریختگی صحبت و پرگویی نیز مداقه کنید. همچنین ساختار مناظره تان را مرور کنید: آیا سخنرانی تان واقعا منطقی و معنادار است؟

خوب است که پیش نویس مقدماتی را به فرد دیگری بدهید تا نرم کردن و تصحیح کند؛ در برابر باعث می شود فردی با ذهنی باز و ابتکاری به یادداشت تان نگاه کند. بازبینی

وقتی تصحیح ها ایفا شد، آن پیشنهادها و تغییرات را درون پیش نویس تان اِعمال کنید. وقتی شروع به بازبینی می کنید، شاید متوجه شوید که نیاز به تغییرات بیشتری وجود دارد و حتی چند پیش نویس بنویسید. فرایند بهسازی و بازبینی، چرخه ای از پیش نویس های جدیدتر است. درون نهایت، بازبینی ها تمام می شود و شما به نسخه ی بازپسین تان می رسید. رفع بنیاد بست نگارش

آیا تا بوسیله حال در برابر رایانه نشسته اید و صفحه ای سفید جلوی تان باز بوده، نشانگر به شما چشمک می زده… و هیچ واژه ای به حافظه تان نرسیده است؟ دستپاچه نشوید! این لحظه ای دلخراش بخاطر هر نویسنده ای است؛ اما نهراسید: بن بست نگارش کاملا طبیعی است و نحو هایی برای غلبه بر آن حیات دارد.

چندی ها شالوده بست نگارش را با وادارکردن خودشان بوسیله نوشتن هر چیزی و تا وقتی که فقط به نگاشتن دنباله دهند، پیاده شدن می زنند. می توانید زمانی واضح کنید و تا زمانی که این مدت سپری شود، بی ایست بوسیله نگاشتن ادامه دهید. جای امیدواری است که این فرمان به اندازه ی کافی شما را تحریک نرم که در جریان نویسندگی تان رسا شوید.

اگر نه، برای مدتی از سخنرانی تان فاصله بگیرید. گاهی خوب است که ذهن تان را از موضوعی که تماما درگیرش هستید، خالی کنید تا به چشم اندازی نو دست یابید.

وقتی درون وسواس و تردید هستید، دو ذهن بهتر از یکی است. بوسیله دوست، همکار یا همکلاسی تان زنگ بزنید و ایده های تان را بوسیله آنها بگویید. شاید با نمایش ی دیدگاهی بیرونی و الهام بخش، به شما کمک کنند تا بالاخره دست تان را روی ورقه کلید تکان دهید. ۸. آماده شدن برای ارائه



حکم نیکوکردن از انباشتن است!

شما سخنرانی تان را نوشته اید: تبریک! زمان حال باید خاطر کنید که چطور می خواهید برنامه ریزی کنید تا خطبه تان را عرضه دهید و بر مقابل آن آماده شوید. ابتدا، غرض بگیرید که چطور می خواهید ارائه دهید: آیا از روی متن تان که بوسیله رطوبت تالیف اید، کلمه به اصطلاح می خوانید؟ یا آن را حفظ می کنید؟ یا شاید فقط از روی خلاصه خواه مطلب های تان بخوانید؟ خواندن کلمه به کلمه از روی متن

بخاطر اولیه سخنرانی، شاید بهتر باشد که آن را کامل تایپ کنید و کامل و کمال و کلمه به تعبیر تو مقابل مخاطب از روی آن بخوانید. وقتی عموم بندی طولانی را در جلوی خویشتن داشته باشید، شاید بیشتر عاطفه تکیه به لحظه کنید.

خواندن اصطلاح به کلمه از روی متن، نقاط انقراض خود را به همراه دارد: ممکن است تو برقراری وابستگی چشمی با مخاطب تان محدود شوید. در نتیجه، گمان دارد که رابطه مخاطب با سخنان شما و خودتان به نشانی سخنران، زننده تر قطع شود. به علاوه، سخنرانی هایی که صرفا قرائت کردن مستقیم از روی متن هستند، اغلب سنگین و خشک به نظر می رسند و در نتیجه، موجب سررفتن حوصله ی مخاطب و حواس پرتی تند اش می شوند. به خاطرسپردن سخنرانی

می توانید به همان شکلی که سطرها یا مونولوگ هایی از یک تماشاخانه را حفظ می کنید، سخنرانی تان را به خاطر بسپارید. وقتی خودتان را از قرائت کردن از روی یک کاغذ یا دسته ای کاغذ خلاص می کنید، هوازی و کسالتی را که همراه با قرائت کردن از روی متن ایجاد می شود، از بین می برید. درون نتیجه، مشت تان آزادتر است و می توانید موقعیت بدنی بهتری بخاطر اجرای سخنرانی تان داشته باشید و در نتیجه بستگی بهتری با مخاطب مستقر کنید.

با این حال، یکی از مبصر ترین اشکالات حفظ کردن سخنرانی می تواند قلق ناگهانی از چیز پهن باشد که شاید کاملا کلمه تان بند بیاید یا نتوانید سخنرانی تان را بوسیله یاد بیاورید. هیچ ایرادی ندارد که وقتی می خواهید خطبه تان را از حفظ کنید، نسخه ای از آن را در مشت داشته باشید. خطبه فی البداهه از روی یادداشت ها

این کار حد وسط خواندنِ صرف از روی نوشته یا حفظ کردن کل سخنرانی است. با آماده کردن خلاصه یا چند کارت یادداشت با نکته های کلیدی ای که قرار است درباره پایگاه گپ کنید، غصه آزادی برای تحرک بدن تان دارید و هم یادداشت هایی بخاطر یادآوری درون مشت تان است. سخن گفتن از روی یادداشت ها گاهی باعث می شود دست های تان بازداشت نگه داشتن یادداشت ها شوند و رابطه چشمیِ گاه به گاه تان با مخاطب کم می شود. با این حال، این موازنه ارزشمند است؛ در برابر بوسیله شما اجازه می دهد که داخل عریضی تحرک داشته باشید و همچنین خلاصه ای از خطبه تان را تو دست بگیرید. کنارآمدن با تپش

کاملا غریزی است که به خاطر اجرای خطبه بخاطر نخستین وهله درون طبق گروهی بزرگ مضطرب باشید. تا اینکه رهبران جهانی نیز پیش از سخنرانی داخل صحنه ای که تک نظاره ی جهانیان است، دلشوره دارند. برای مبارزه با ترس های تان، فقط به یاد داشته باشید: چنانچه اشتباهی در سخنرانی تان داشته باشید، نخواهید مُرد؛ پس چرا مضطرب باشید؟

همچنین می توانید با صرف کردن زمان برای مانور منظم، ترس های تان را کمینه کنید. با صدای بلند از روی متن سخنرانی تان بخوانید تا کمینه کم عبارات و جملات در ذهن تان ماندگار شوند. تا اینکه می توانید تو مقابل دوستانِ مورد اعتماد یا همکاران تان از روی سخنرانی تان بخوانید. با مسابقه داخل برابر گروهی کوچک تر، می توانید از هیجان برای نمایش در برابر گروهی بزرگ تیز کم کنید. افزون بر این، حضور دوستان تان در نقش مخاطب آزمایشی، فرصتی فراهم می کند تا بازخوردهای ارزشمندی دریافت کنید و بفهمید که درون کجا جیره دارید و کجا را باید بهبود دهید.

چنانچه مطمئن نیستید که خلال سخنرانی چطور به نظر می رسید، داخل مقابل آینه تمرین کنید. تا اینکه بهتر از آن، از خودتان فیلم بگیرید و بعد آن را چند جنین برای خودتان پخش کنید. تماشای سخنرانی خودتان راهی ممتاز است که باعث کاهش اضطراب و از بین عدول کردن تنش می شود؛ و در ریشه حال، شما را مخبر حرکات صورت یا تعبیر بدن نامناسب می کند که شاید واقعا به سخنرانی تان فاجعه بزند. ۹. اجرای خطبه

جزئیاتی قرین اینکه چطور لباس می پوشید، چطور حرف می زنید و چه زبان بدنی به کار می برید، به حد ی آنچه می گویید بزرگی دارند.

روز بزرگ از راه فصیح است: زمان آن است که خطبه تان را ارائه دهید! در کنار آرام ماندن و واضح سخن گزارش دادن و با صدایی به معادل ی کافی بلند و رسا، چند نکته ی مهم دیگر هم باید هنگام نمایش در نظر بگیرید. لباسی بپوشید که تحت تأثیر قرار دهید

نحوه ای که به نظر می رسید، تقریبا بوسیله پیمانه ی یکسره هایی که از دهان تان خارج می شوند، بنیانی است. ضروری است که از جنس پوشش ارزان برای رویدادی که در آن گفتگو می کنید، آگاه باشید. اگر در وصلت دوست صمیمی تان، ساقدوش هستید، احتمالا کتف وشلوار به تن خواهید کرد.

تو محیط کاری، مردها باید پیراهنی بپوشند که تکمه ی روی یقه داشته باشد؛ بوسیله همراه شلوار پارچه ای و کفش؛ که تماس بوسیله معیار رسمی بودن محیط کار دارد و شاید نیاز بوسیله جلیقه ی کت هم باشد. نسوان بی قراری باید لباسی سنگین بپوشند. موزه ها می تواند پاشنه بلند خواه تخت باشد و ظاهرش باید با هوا تناسب داشته باشد.

همچنین هم برای زنان و هم مردان مفید است که از مدت زمان سخنرانی خود آگاه باشند؛ درون این صورت، اگر شما بدانید که تو طول سخنرانی تان می ایستید، کفشی مناسب با این موقعیت انتخاب می کنید. به زبان بدن تان توجه کنید

چنان که فاش شما به اهمیت آنچه می گویید است، اینکه چطور می ایستید نیز به همان اندازه شکوه دارد. آدم ها نشانه های دقیقی بر حسب حرکت از طریق ارتباطات غیرکلامی تو واژه بدن گرفتن می کنند. طی انجام سخنرانی، باید با اعتمادبه دم باشید و حالتی باز و پذیرا داشته باشید تا اعتمادبه لمحه تان را به مخاطب منتقل کنید. متوقف شدن با قوز یا دست بوسیله سینه بودن، بدن شما را نسبت بوسیله مخاطب می بندد و تماس شان را با شما قطع می نرم.

همچنین بکوشید با مخاطب ربط چشمی برقرار کنید. گاهی این حکم باعث سست شدن سخنران می شود؛ ولی تکنیکی مهم است تا واقعا با مخاطب ارتباط برقرار کنید. اگر پندار برقراری رابطه چشمی مستقیم نگران تان می کند، ابد می توانید نگاه تان را بوسیله کل اتاق بیندازید و بوسیله بالای سر مخاطبان تان نگاه کنید؛ این کار حزن همان اثر را خواهد داشت.

در نهایت، اگر می توانید روی عریضی حرکت کنید. این فقره توجه بصری مخاطب تان را فراخوانی می بطی ء و نیز به شما کمک می کند تا اگر بی تابی دارید، آن را کمینه کنید. شاید پشت یک تریبون بایستید، که داخل این صورت مدخل زیادی از حرکت شما فقط به دست ها و نگاه بوسیله گرداگرد حجره محدود می شود. اگر می توانید از پشت تریبون بیرون بیایید و در صحنه راه بروید، حتما از این فرصت استفاده کنید. سرگردان نباشید؛ نگاه کنید که درون کجا قدم می زنید تا مخاطب را با حرکت های بیش از حدتان سردرگم نکنید. شمرده سخن گفتن و تلفظ

واژه ها را رک پیش روی کنید. برای گفتن جملات شتاب نکنید و پایان جملات را هم با صدای رسا بگویید. شما سخت کار کرده اید تا این سخنرانی را بنویسید و آماده کنید و در نتیجه، می خواهید که مخاطب حتما بفهمد که چه می گویید.

از گفتن عباراتی مانند «آممم»، «اوه» خواه «مثلا» (وقتی که بوسیله جمله تعلق ندارد) پرهیز کنید. معمولا سنت عصبی باعث ایست در صحبت می شوند. اگر حس می کنید که می خواهید «آممم» بگویید، صرفا برای لحظه ای کوتاه پیش از اینکه از آن رد شوید، مکث کنید. به علاوه، وقتی نکته ای بنیادی خواه متقاعدکننده اظهار می کنید، از سکوت نترسید و گاهی، آماده باشید که مخاطب با دست زدن خواه خنده درون صحبت تان وقفه بیندازد. در این هنگام باید از ادامه اعطا کردن جمله خودداری کنید و وقتی مخاطب ساکت شد، آن را دنباله دهید. داشتن دستور کار ی پشتیبان

اگر لوازم کمکی مانند عرضه ی پاورپوینت دارید، بخاطر هنگامی که تجهیزات کار نکند، برنامه ی پشتیان داشته باشید. با درنظرگرفتن اینکه ظن دارد جهیز رایانه ای خواه پروژکتور کار نکند، شاید لازم باشد مطلبی را طبع کنید.

بوسیله طور مشابه، اگر سخنرانی تان را به تفکر سپرده اید خواه احتمالا از روی ورقه ی عرضه می خوانید، برای پیشگیری از عریضی هراسی یا تو رخ ازکارافتادن تجهیزات، یک نسخه ی چاپی از سخنرانی یا خلاصه ی آن در دسترس داشته باشید. نکته ی آخر

پیش از اینکه از عریضی پایین بیایید و در صندلی تان بنشینید، همیشه از مخاطب قدردانی کنید.

مقالات صوتی کلکسیون آموزش سخنرانی و فن پیش روی احاطه خطبه و فن بیان را بیاموزید و مخاطبان را کدر و مبهوت خویشتن کنید.

24،000 تومان
20،000 تومان مشاهده محصول
سال گذشته، PDS 70، هنرپیشه ای که اولین تصویر مستقیم تاییدشده تاکنون از سیاره ای درحال متولد را دراختیار ما قرار داد، قرص پیش سیاره ای با هوش و بزرگی در اطرافش داشت. هنرپیشه شناسان درون رصدهای مربوط باینده موفق به کشف دومین سیاره در اطراف این منظومه ی هنرمند ای شدند و غرض به عکاسی از هر دو سیاره گرفتند.

به این نظام دانشمندان فیروز به عکاسی مستقیم و البته خیر چندان شفاف از دومین منظومه ی چندسیاره ای شدند. اولین منظومه HR 8799 دارای چهار سیاره ی فراخورشیدی است که در خط سیر یکی از آن ها آب وجود دارد و سیاره ی دیگر آن دنیایی جهنمی و مشتعل است.

دو سیاره ای که به دور PDS 70 می چرخند به ترتیب PDS 70b (سیاره ای که تو سال گذشته کشف شد) و PDS 70c معروفیت گذاری شده اند. براساس تصاویر جدید، این دو سیاره حفره ی جلال را در ثابت قدم پیش سیاره ای اطراف ستاره ی جوان به بود آورده اند. هنرمند ی میزبان آن ها کوتوله ای نارنجی است که تنها ۳۷۰ سال نوری از زمین بور دارد.

این کشف دستاورد بزرگی محسوب می شود. تاکنون هزاران سیاره ی فراخورشیدی ازطریق نزول تلالو هنگام عبور سیاره از موافق بازیگر ی میزبان خواه رعشه های کمینه در کشش گرانشی کشف شده اند. وقتی بازیگر های جدید شکل می گیرند توسط قرصی چرخان از گاز، حجر و غبار مهارت می شوند.

مقاله های مرتبط:چگونگی و دلیل اجل سیاره هاکشف ۱۸ سیاره فراخورشیدی جدید به اندازه زمین

تجمع سیاره ها وقتی رخ می دهد که ذرات موجود در قرص با یکدیگر تلاقی کنند، به یکدیگر بچسبند و بوسیله تدریج ازنظر گرانشی زورمند شوند، به این ترتیب مواد موجود در این قرص را بوسیله خود جذب می کنند و درنهایت یک سیاره را به بود می آورند. ستاره شناسان درگذشته تصاویر جذابی از ثابت قدم های اولیه ی سیاره ای ثبت کرده اند که شواهدی زورمند از پاک سازی مداری تو آن ها دیده می شود.

اما عکاسی مستقیم از سیاره های فراخورشیدی بخشی دشوارتر است. دلیل آن هم فاصله ی دور سیاره های فراخورشیدی از زمین است. این سیاره ها در تلسکوپ های نوری بسیار محو و کمرنگ ظاهر می شوند؛ از طرفی پرتو بازتابی آن ها تحت الشعاع پرتو بازیگر ی میزبانشان قرار می گیرد و بوسیله این ترتیب رصد آن ها دشوار می شود. گاهی بی آرامی شواهد آن طور که به نظر می آید، نیست.

بنابراین، بااینکه می توان وجود سیاره های کوچک را در آن استوار ها حدس زد، اما تعداد اندکی از آن ها دیده شده اند. جولین جرارد هنرپیشه شناس از مؤسسه ی علوم تلسکوپ فضایی می گوید:با امکاناتی مثل آرایه میلی متری بزرگ آتاکاما (ALMA)، تلسکوپ هابل و تلسکوپ های مجلل زمینی با اپتیک تطبیقی، می توانیم قرص های مجلس دار و شکاف ها را ببینیم. ولی این سؤال مطرح می شود که آیا سیاره ای در میان این برقرار ها وجود دارد؟ در این نمونه پاسخ مثبت است.

دانشمندان با تصاویر به دست آمده می توانند اطلاعاتی را در تک این سیاره ها به مشت بیاورند. بخاطر شهید موافق اطلاعات سال گذشته، جرم سیاره ی PDS 70b موافق با ۴ الی ۱۷ برابر خطا سیاره ی مشتری است و با فاصله ی تقریبی ۲۰.۶ واحد نجومی (۳.۲۲ میلیارد کیلومتر) به دور هنرمند ی میزبان خود می چرخد که تقریبا کمی دورتر از فاصله ی اورانوس نسبت به خورشید است. ۱۲۰ سال طول می کشد تا این سیاره مدار بازیگر ی خویشتن را کامل بطی ء.

سیاره  PDS 70b با ادوات شکارچی سیاره ای موسوم بوسیله SPHERE و با مسدودکنند ی نوری کرونوگراف (اسباب مخصوص بررسی تاج خورشید) آن کشف شد که روی تلسکوپ وی ال تی رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) راحتی دارد. کرونوگراف با مسدودکردن طول موج های روشن بوسیله تلسکوپ امکان می دهد به جای پرتو شفاف شده از ستاره، روی نوری تمرکز درنگ که ممکن است توسط سیاره بازتابیده شود.

PDS 70c اندکی کوچک برنده است و جرم تقریبی آن ۱ تا ۱۰ برابر جرم سیاره ی خریدار است. این سیاره همچنین داخل بور ی دورتر یعنی  ۳۴.۵ واحد ستاره شناس (۵.۳۱ میلیارد کیلومتر) از بازیگر ی میزبان قرار گرفته است، پیرامون ی مداری این سیاره دقیقا دو طبق PDS 70b است. یعنی بوسیله ازای دو تکمیل مدار سیاره ی b، سیاره ی c یک مدار را تمام می نرم.

PDS 70c با افزار متفاوتی به معروفیت طیف سنج MUSE از تلسکوپ VLT کشف شد. برای این کشف از حالت جدیدی استفاده شد که به تلسکوپ امکان کشف کردن سیگنال های هیدروژنی را می دهد. سیگنال هیدروژنی نشان دهنده ی تجمع گاز به ویژه تشکیل غول های گازی است. هدف حالت یادشده، در مقدمه شکارگاه سیاره های فراخورشیدی نبود؛ بلکه کمال مطلوب اصلی آن وارسی کهکشان ها و سنبله های ستاره ای بود؛ اما با اکتشافات جدید، ظرفیت آن برای کشف سیاره های فراخورشیدی در حال متولد درون قرص های پیش سیاره ای اضافه یافت.بیشتر بخوانید:کشف ۱۸ سیاره فراخورشیدی جدید بوسیله کمیت زمینثبت تصاویر واضح تر از سیاه چاله بوسیله معاون تلسکوپ های فضاییچرا بود فرازمینی اجتناب ناپذیر به دیدن می رسدماموریت TESS ناسا، اولیه جهان بیگانه هم اندازه زمین را کشف کرداحتمال کشف سیاره دوم داخل اطراف نزدیک ترین ستاره به زمین
مسافر پرواز شماره ۷۰۲ خطوط هوایی پاکستانکه قصد رفتن به دستشویی هواپیما را داشت بوسیله اشتباه به سراغ خروجی اضطراری رفت و آنرا باز کرد که این کار تاخیر دراز مدت در پرواز یاد شده را به همراه داشت.

درون پی این ماجرا که پیش از ارتکاب تصعید اتفاق افتاد، هواپیمایی که راحتی بود فرودگاه منچستر در بریتانیا را بوسیله آماج اسلام آباد زین بطی ء هفت ساعت در باند فرودگاه زمین گیر شد.

شرکت هواپیمایی پاکستان با پاشیدن بیانیه ای ضمن تشریح جزئیات واقعه اطلاع دادن کرده است که اشتباه مسافر پرواز تو باز کردن در خروجی اضطراری به جای در توالت سبب شد تا سرسره خروج اضطراری به صورت خودکار فعال شود. مسئولان تصعید یاد شده پس از آن موقت اقدام بوسیله تخلیه چهل مسافر هواپیما کردند.

مسئولان فرودگاه منچستر تا ساعات پایانی جمعه شب، زمان تصادف وقوع از هرگونه اعتراف نظر داخل این خصوص خودداری کردند.

تو حادثه ای قرین که چندی پیش در استان شاندونگ، واقع تو شرق چروک روی رحم مسافر یک هواپیما به دلیل تلاش برای باز کردن خروجی اضطراری پس از نشستن هواپیما بر روی باند فرودگاه اسیر و بازداشت شده بود.

فرد یاد شده ظاهرا برای هزیمت از ردیف امید داخل فرودگاه دست بوسیله این فقره زده حیات. این مسافر زن که نامش «سانگ» عنوان شد با باز کردن در اضطراری نزدیک صندلی خویشتن مجاهدت داشت زودتر از سایر مسافران از هواپیما خارج شود.
در بخش اول مقاله توضیح دادیم چگونه زنجیره ی اشتباهات انسانی درکنار ضعف ساختاری طراحی رآکتورهای سری RBMK باعث بروز انفجاری مهیب داخل رآکتور عده ی چهار نیروگاه چرنوبیل در ۲۶آوریل۱۹۸۶ شد. درنتیجه ی اضافه ضیق داخل رآکتور، درپوش هزاره تنی فولادی آن به همراه بخار و تمامی محتویات هسته ای موجود تا بور ی یک کیلومتری آسمان پرتاب شد. پس از این انفجار، در میان آنچه از رآکتور شماره ی چهار همیشگی مانده بود، آتش سوزی روی داد. خاکستر گرم های یاغی آتش، ابرهای بخار و غبار را به ارتفاعات بالاتری هدایت کرد و با گسترش بیشتر، قیر موجود داخل ایزوگام پشت بام تالار توربین مجاور نیز شعله ور شد.

در ساعت ۱:۲۸، اولیه گروه ۱۴ نفره از آتش نشانان به نگرش حادثه رسیدند. اوضاع زخم آمیز بود. بلافاصله قرن نیروی آتش نشان دیگر از شهر پریپیات و حومه برای اطفای حریق در محل نیروگاه مهیا شدند. بعد از آن، دو مربوط به طبقه کارگر و زحمتکش اول که داخل ساعات مقدماتی ی حادثه براثر موج ترکیدن و آتش سوزی جان باختند، این دسته بزرگ از آتش نشانان برخی بودند که حین ارتکاب مأموریت، زیادترین میزان تشعشع ممکن را دریافت کردند. در ساعت چهار صبح بود که نیروهای کمکی سررسیدند. در این زمان، ۲۵۰ آتش مدال دردسترس بودند که در میان آن ها، ۶۹ نفر مستقیما درون عملیات اطفای اتش شرکت کردند. آتش سوزی حدود شایسته کردن دو صبح در سقف واحدهای شماره ی سه گانه و چهار بوسیله عارض موضعی درآمد و نهایتا در شایسته کردن پنج صبح، به طورکامل مهار شد. در همین زمان، رآکتور واحد سه گانه که هنوز درحال نصیب برداری بود، از مدار خارج شد. واحدهای شماره ی یک و دو تا صبح ۲۷آوریل همچنان بوسیله فعالیت خود امتداد دادند و بعد، از مدار خارج شدند.کلکسیون مقالات مرتبط با خدشه ی چرنوبیلکابوس چرنوبیل؛ قسمت مقدمه: چرا رآکتور نیروگاه اتمی منفجر شد؟زندگی تو شهر پریپیات؛ قبل و صبح بعد از صدمه چرنوبیلبازدید از چرنوبیل؛ منطقه ممنوعهنقد سریال چرنوبیل

در این مدت، آتش نشانان تمام سعی خویشتن را بوسیله کار گرفتند تا از پاشیدن آتش به حجره کنترل، اتاق ژنراتور، پمپ سیرکولاسیون و خزانه حاوی سوخت دیزل و کپسول های گاز و موادشیمیایی جلوگیری کننده شوند. داخل گزارش ها آمده است تکاپو های اولیه بخاطر هدایت آب به هسته ی رآکتور با شکست مواجه شده بود؛ اما درادامه، حدود ۱۲ ساعت از جریان آب پمپ های تغذیه ی اصلی با دبی ۲۰۰ تا ۳۰۰ قامت در زمانه برای اطفای مقدر شدن هایی از حریق کاربرد شد. تلاش ها نتیجه عدل و در روز دوم حادثه، دیگر اثری از بخار و بخار سفید برخاسته از رآکتور نبود.



تصویر هوایی از رآکتور ویرانه شده ی نیروگاه

در ۲۸آوریل، با آغاز عملیات گسترده ی مدیریت بحران، مقادیر عظیمی از مواد مختلف با هدف مهار تشعشعات روی رآکتور آسیب دیده تلنبار شد. داخل مرحله ی اول، توده ای از مواد جاذب نوترون و ضدحریق روی حفره ی ایجادشده دراثر غلیان رآکتور لبریز شد. برآورد می شود استاندارد کچل مواد انباشته شده روی رآکتور به بیش از پنج هزاره تن می رسید که شامل ۴۰ تن بروم کاربید، ۲۴۰۰ بدنه سرب، ۱۸۰۰ تن شن و گِل و ۸۰۰ تن خاک دولومیت می شد.تلنبار متراکم مواد مانع و ضدتشعشع روی بقایای رآکتور ذوب شده، تنها باعث تکثیر مکرر دمای هسته و آغاز موج دوم انتشار رادیوکلوئیدها شد

در کشش پروازهای اول، بالگرد بوسیله صورت متوقف برفراز رآکتور پرواز می کرد و مواد را روی محل فوران می ریخت؛ اما چون حجم تشعشعات دریافتی خلبان بسیار زیاد بود، تصمیم به خشکی امدن آن شد که مواد حین حرکت بالگرد برفراز رآکتور، روی نگرش پاشیده شود. این قضیه خود سبب خرابکاری بیشتر سازه و پخش شدن آلودگی شد. حجم سنگینی از بروم کاربید ازطریق هلیکوپتر روی رآکتور رها شد تا ضمن جذب نوترون های اضافی، جلو هرگونه واکنش زنجیره ای بعد اینده گرفته شود. دولومیت همچنین نقش دلربا حرارتی را ایفا می کرد و با داشتن مقادیر فراوان کربن دی اکسید تو ساختار خود، آتش زیرین را خفه می کرد. سرب نیز شناخته شده ترین جاذب تشعشعات حیات و درکنار همه ی این ها، از ریگ و گِل نیز بخاطر باز داشتن از جابه جایی دوباره ذرات بوسیله تله افتاده استفاده شد.

نکته ی هم انگیز ماجرا این حیات که بعدها کشف شد بسیاری از این مواد اصلا روی محل مقرر ریخته نشده بودند. علاوه براین، کارشناسان دریافتند ازآنجاکه مواد استفاده شده عایقی برای دما به حساب می آمدند، خود موجب تکثیر دمای هسته ی ویران شده ی رآکتور شده بودند؛ ازاین رو پس از یک هفته، سرایت موج بعد اینده مواد رادیواکتیو را در محل حادثه رقم زدند.

درون ۵مه، سیستمی برای تزریق نیتروژن چیز ابکی به فضای رآکتور گمارش شد تا ضمن سردکردن رآکتور، مانع از رسیدن اکسیژن به آن شود. تو ۶مه، بالاخره دمای هسته کاستی کرد و میزان رادیوکلوئیدهای منتشرشده از محل با کاهش چشمگیری مواجه شد. درادامه نیز، عملیات ساخت رنجور مجلل از جنس بتن مسلح به جهیز خنک کننده ی داخلی در ذیل رآکتور آغاز شد. این کار با حفر تونل از تحت واحد شماره ی سه ادا گرفت و حدود ۴۰۰ نفر ۱۵ روز در این تونل فقره کردند تا بتوانند این بستر بتنی را نصب کنند. کارکرد این بستر فقط بوسیله خنک سازی هسته ی رآکتور محدود نمی شد؛ بلکه خویشتن مانعی برای نفوذ مواد رادیواکتیو ذوب شده به سفره های آب زیرزمینی به حساب می آمد.

بنابر آمارهای رسمی، تا پایان ژوئیه ی۱۹۸۶، علاوه بر دو کارگری که در ساعات اولیه جان خود را از دست دادند، ۶ آتش علامت بوسیله همراه ۲۲ نفر از خدمه ی نیروگاه براثر مسمومیت رادیواکتیو از دنیا رفتند. داخل عملیات بازیابی و پاک سازی نیروگاه در سال های ۱۹۸۶ و ۱۹۸۷، ۲۰۰ هزار نفر از سرتاسر شوروی همکاری کردند. این داوطلبان نفس اجرا وظیفه، دُز بالایی از تشعشعات را با میانگین حدود ۱۰۰ میلی سیورت دریافت کردند. گزارش های اتیه نشان داد درحدود ۲۰ هزار نفر دُز ۲۵۰ و حتی شماره ی محدودی دُز ۵۰۰ میلی سیورتی دریافت کرده بودند.



جانمایی رآکتورهای نیروگاه (پس از بازسازی)

درون آن سوی درهای نیروگاه چه گذشت؟

انفجار در نیروگاه چرنوبیل بزرگ ترین ظرفیت آزادسازی مواد رادیواکتیو را درکل تاریخ فعالیت های غیرنظامی دنیا نما زد. در این فاجعه، مقادیر عظیمی از مواد رادیواکتیو ۱۰ روز بی ایست در هوای آزاد منتشر شد. اختلال اقتصادی و مدنی ناشی از فاجعه داخل انباشتگی انسانی بی حرکت مناطق بلاروس و روسیه و اوکراین بی سابقه و علائم هراس شل کننده ی ناشی از آلاینده های رادیواکتیو در بسیاری از مراکز مهم فضای بلوک شرق آشکار بود. دراین میان، دو رادیوکلوئید عمده با معروفیت های ید-۱۳۱ (با نصف عمر کوتاه) و سزیم-۱۳۷ (با نیمه عمر بلند) بیشترین نقش را داخل آلودگی و مسمویت رادیواکتیو مردم برعهده داشتند.

برآوردها نشان می دهد در حادثه ی یادشده، تمامی سرگین زنون بوسیله همراه نیمی از ید و سزیوم و حداقل ۵ درصد از ابدی مانده ی مواد رادیواکتیو موجود داخل رآکتور شماره ی چهار تو محیط آزاد شده است. برای درک ابعاد چنین فاجعه ای باید بدانید سوخت هسته ای موجود در رآکتور درون زمان انفجار به بیش از ۱۹۲ بدنه می فصیح است. بیشتر این مواد بوسیله صورت غبار و تکه های کوچک درون محوطه ی مجاور نیروگاه فرود آمدند؛ درحالی که مواد ریختگی مرطوب به معاون روانی نفخ به فلک بالای سر اوکراین، بلاروس، روسیه و بخش هایی از کشورهای حوزه ی اسکاندیناوی و اروپا رویه یافته بودند.

حدود پنج میلیون نفر از ساکنان بلاروس و روسیه و اوکراین درمعرض آلودگی با شدت بیشتر از ۳۷ kBq/m2  قرار گرفتند؛ درحالی که جمعیتی افزون پیاده شدن ۴۰۰ هزار نفر در مناطق نگاهداری شده با شدت آلودگی ۵۵۵ kBq/m2  دست وپنجه نرم می کردند (Bq یا بکرل یکای شدت پرتوزایی است که به صورت تعداد هسته های واپاشی شده در لحظه بیان می شود). درمجموع، آمار نشان می دهد مساحتی بیش از ۲۹.۴۰۰ کیلومترمربع شدت آلودگی افزون بر ۱۸۰ kBq/m2  داشته است.



قسمت قسمت کردن مطالعه تو حال اندازه گیری سطح تشعشعات در منطقه ی ممنوعه (شعاع ۳۰ کیلومتری)

پریپیات، بطرف خانه مجاور نیروگاه دستخوش عارضه با جمعیت ۴۵ هزار نفری، داخل ۲۷آوریل تخلیه شد. نیز داخل روزهای بعدی، جمعیتی درحدود ۱۱۶ هزار نفر که درون شعاع ۳۰ کیلومتری نیروگاه سکونت داشتند، این منطقه را تخلیه کردند که دراین میان، حدود هزار نفر به عارض غیررسمی مجددا به مناطق آلوده بازگشتند. بیشتر افرادی که مجبور بوسیله خالی کردن منطقه شدند، دُزی حدود ۵۰ میلی سیورت و بعضا ۱۰۰ میلی سیورت دریافت کرده بودند. در سال های بعد از حادثه، ۲۲۰ هزاره نفر از این انباشتگی دوباره داخل مناطقی با آلودگی کمتر بی جنبش شدند و بنابر غرض مقام های دولتی، منطقه ی ممنوعه ی اولیه که تو مبدا فروغ ۳۰ کیلومتری (وزن با ۲,۸۰۰ کیلومترمربع) را پوشش می داد، با افزایش زمان کوتاه به ۴,۳۰۰ کیلومترمربع رسید.با وجود مشکلات پزشکی آشکار، دانشمندان هرگز موفق نشدند ارتباط میان این مشکلات و عوارض ناشی از دریافت تشعشع را تایید کنند

چندین راه اندازی سعی کردند گزارش هایی درباره ی اثرهای جانبی ناشی از حادثه ی چرنوبیل بر مصونیت افراد منتشر کنند؛ ولی به دلیل کمبود اطلاعات شریف در مملکت ی مصونیت اشتراکی در سال های قبل از سال ۱۹۸۶، بسیاری از این برآوردهای ایفا شده درون گزارش ها استناد نشدنی تشخیص داده شد. سازمان بهداشت جهانی اولین نهادی بود که در سال ۱۹۸۹ درباره ی نقص روش های به کاررفته در کمیت گیری اثرهای تشعشعات رادیواکتیو بر بیولوژی و سلامت آژیر انصاف. این موضوع باعث شد با التماس رسمی هیئت قانونگذاری ی جماهیر شوروی از آژانس جهانی انرژی اتمی، ۵۰ مأموریت میدانی در سال های ۱۹۹۰ و ۱۹۹۱ ترتیب داده شود که در آن، ۲۰۰ متخصص از ۲۵ ناحیه جهان و ۷ راه اندازی و ۱۱ آزمایشگاه مختار همدستی کردند.

در نبود اطلاعات موثق در سال های پیش از ۱۹۸۶، کارشناسان به مقایسه ی داده های گروه کنترل با گروه افراد درمعرض تشعشع مجبور شدند؛ اما علی رغم وجود مشکلات پزشکی آشکار، دانشمندان هرگز قاهر نشدند تماس میان این مشکلات و عوارض شاگرد از ستاندن تشعشع را ثبوت کنند. تو سال ۲۰۰۵ و به قفا تحقیقات دادگاه چرنوبیل، نهایتا اعلام شد:پس از بخشیدن ۱۴ سال از حادثه، به جز موارد مربوط به افزایش نرخ ابتلا به عطارد تیروئید، نمی استعداد هیچ مدرک دیگری دال کنار پی های ناشی از تشعشعات داخل حوزه ی سلامت عمومی یافت. افزون براین، هیچگاه شواهد علمی مبنی پهلو افزودن کلی نرخ ابتلا به عطارد خواه اجل ومیر یا اختلالات بدخیم دیگر دیده نمی شود که بتوان آن را به دریافت تشعشعات نسبت داد.

این گزارش می گوید افراد این منطقه بیشتر به بی تابی و باک فلج کننده ی ناشی از سربزرگی تشعشعات مشغول بودند. آن ها اعتراف کردند به سوا ۱۱۶ هزار نفری که از منطقه ی ممنوعه تخلیه شدند، اقدامات انجام شده در جابه جایی سایر سکنه تأثیر چندانی بر کاهش ظرفیت تشعشات نگذاشته است (هرچند اثرهای ناشی از این تشعشات نیز بسیار اندک گزارش شده حیات). در گزارش، این نحو آمده که تأثیرات سیلان اجتماعی شاگرد از حادثه ی چرنوبیل تاحدودی با برخی فجایع طبیعی نظیر سیل و زلزله و آتش سوزی مقایسه شدنی بوده است.



۲۰۰ هزار نفر از سرتاسر شوروی در عملیات بازیابی و پاک سازی نیروگاه در سال های ۱۹۸۶ و ۱۹۸۷ شریک شدن کردند.



نکته ی غم انگیز شایعات درباره ی حادثه ی چرنوبیل این بود که حتی فدایی فیزیک دانان بوسیله بسیاری از زنان باردار هنگام تصادم سفارش کردند سقط بار کنند. این درون حالی حیات که قیمت تشعشع دریافتی این زنان بسیار کم از آن حیات که بتوان هرگونه ریسکی بخاطر جهش های ژنتیکی متصور شد. باوجوداین، تصور می شود آمار مرگ ومیرهای ناشی از سقط وهله عمدی در آن زمان بیش بیشتر از تلفات مستقیم وقوع ی هسته ای بوده باشد.

آخرین جمع بندی کمیته ی علمی اثرهای تشعشعات اتمی سازمان ملل (UNSCEAR) در سال ۲۰۱۸ می گوید ۲۰ هزار تک از موارد دیده شده از بیماری عطارد تیروئید بین سال های ۱۹۹۱ تا ۲۰۱۵ مربوط به بیمارانی بوده که درون زمان تصادم ی چرنوبیل، ۱۸ سال خواه کمینه داشته اند. این گزارش می گوید یک چهارم از این موارد بوسیله سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۸ مربوط بوده که می تواند به علت دُز زیاد تشعشعات دریافتی در سال های مقدماتی ی حادثه حادثه باشد. بااین حال، اذعان شده اکید نبودن نسبت های ذکرشده همچنان درخورتوجه است.پس از سانحه، بسیاری از زنان باردار وحشت خورده عمدا سقط جنین کردند

در اثر حجم مفرط تشعشعات ناشی از این حادثه، پوشش گیاهی گونه ی مخروطیان (شامل انواعی از درختان کاج) تا شعاع ۱۰ کیلومتری نیروگاه کاملا از بین رفت؛ ولی گزارش ها می گویند خوشبختانه درون سال های اخیر، بازسازی این سیاق نیز آغاز شده است. نکته ی جالب واقعه این است که برایند زیست محیطی این حادثه، تنوع بیشتر اسلوب های زیستی و وفور جانداران در نطفه بوده است؛ به ویژه درباره ی منطقه ی ممنوعه که این روزها به پناهگاه امنی برای حیات وحش تبدیل شده است.مجرم اصلی سانحه کیست؟طبق اکثر اطلاعات موجود در گزارش های اولیه ی آژانس بین المللی انرژی اتمی، درون مجموعه اقدامات منتج بوسیله حادثه ی چرنوبیل، اپراتورهای نیروگاه به وضوح از دستورالعمل های اجرایی تخطی کرده اند؛ هرچند بوسیله دلیل پیچیده بودن خویشتن این دستورالعمل ها، هنوزهم نمی توان بوسیله درستی در این باره قضاوت کرد. به عنوان نمونه، آنتولی دیاتلوف، مهراز بزرگ دم نیروگاه چرنوبیل می گوید دستور انجام آزمایش در توان پایین زیرفون را صادر کرده بود؛ اما درادامه این گونه محاجه می کند که مطابق قوانین آن زمان، انجام آزمایش در توان های پایین مجاز قلمداد شده بود.فدایی گزارش ها خطاهای اپراتوری منتهی به افت اولین ی نبوغ تا مرز ۳۰ مگاووات را آغازگر زنجیره ی حوادث قلمداد می کنند. درحالی که گزارش های بعد اینده بود چنین خطاهایی را تکذیب می کنند و آن را بوسیله عوامل معیوب و نامعلومی نسبت می دهند که احتمالا داخل سیستم کنترلی نیروگاه حیات داشته اند.





نمایی از پنل کنترلی و جهیز نظارت عملکرد رآکتور درون اتاق کنترل یکی دیگر از عوامل معماگونه و درعین حال دخیل در سانحه حادثه، فشرده شدن بی دلیل دکمه ی اسکان اضطراری EPS-5 در شرایط کارکرد معمولی رآکتور بوده است. داده های ثبت شده در سامانه ی سرپرستی و گردآوری داده (یا بوسیله اختصار اسکادا) علامت می دهد درون ساعت ۱:۲۳ شب ۲۵آوریل، اپراتورها این تکمه را بوسیله صورت دستی فشرده اند. دکمه ی مذکور برای خاموشی اضطراری رآکتور به کار اندوهناک می شود و در آن، تمامی میله های کنترلی محتوی میله های دستی بوسیله در هسته جای گذاری می شوند. دلیل واقعی فشرده شدن این دکمه درون زمان عملکرد عادی نیروگاه هنوز نامشخص است و ظاهر ازاله دلیل آن مواجهه با وضعیت اضطراری نامعلوم بوده یا اینکه درنتیجه ی رویکرد روزمره برای معقول کردن رآکتور پس از پایان آزمایش انجام گرفته است. بااین حال، کارشناسان می گویند با وجود تیرگی درون رفتار گیج کننده ی اپراتورها، کاربرد از کلید اضطراری نباید عاملی برای بروز سرگذشت تلقی شود؛ مگر اینکه پیش تر، ضعفی داخل طراحی خود سیستم وجود داشته باشد.در بسیاری از اظهارنظرها پس از بازبینی حادثه، بخشی از حرج باخبر تعریف غیردقیق مؤلفه ی حد تاثیر پذیری عملیاتی (ORM) بوده است. کارشناسان می گویند وجود چنین ابهامی باعث شده اپراتورها نتوانند درک صحیحی از این مفهوم داشته باشند. با بود نقش ممتاز ی این مؤلفه داخل دستورالعمل های کنف نیروگاه های مبتنی بر رآکتورهای RBMK-1000، استاندارد دقیق ORM هرگز بوسیله صورت پدیدار دراختیار اپراتورها نبوده و هیچ جایی برای آن درون محاسبات جهیز حفاظتی رآکتور در دید گرفته نشده است. اپراتورهای واحد شماره ی چهار تصور می کردند فارغ از چگونگی پیکربندی داخل هسته، تا وقتی آستانه ی حداقلی این معیار مقداری اندک از ۱۵ نشود، رآکتور همچنان تو شرایط ایمن جاویدان خواهد ماند. این داخل حالی است که آن ها نمی دانستند بوسیله برهان اثری به شهرت «فرار مثبت»، با واردکردن نخستین میله های کنترلی، میزان تاثیر پذیری در ملک ی تحتانی هسته به شدت اضافه فاش خواهد کرد و حد آستانه ی تعریف شده اعتبار خویشتن را از دست خواهد عدل.نادیده اخذ نقش «زهردار سازی زنون» نیز از عواملی بوده که به سردرگمی و تصمیمات نامتعارف اپراتورها منجر شده بود. پس از افت چشمگیر توان در ساعت ۰۰:۲۸ شب ۲۶آوریل، انباشت بسیار ازحد زنون ۱۳۵ درون هسته، از افزایش سطح نبوغ رآکتور جلوگیری کرده حیات. این عامل باعث شده بود اپراتورها تو تلاش بخاطر تکثیر قابلیت رآکتور، بی محابا تعداد زیادی از میله های کنترلی را خارج کنند؛ اقدامی که از دیدگاه کارشناسان، داخل ناپایدارسازی شرایط رآکتور نقش مهمی داشته است.همچنین مطالعه های نو علامت می دهند نقص طراحی ادواتی نظیر میله های کنترلی سیستم حفاظت اضطراری رآکتور RBMK نیز احتمالا داخل ابراز این حادثه دخیل بوده است. آن گونه که گزارش ها می گویند، تعبیه شدن جداکننده ی گرافیتی داخل بخش انتهایی میله های کنترلی از سنخ بروم کاربید می توانسته درون اضافه پیش دماغ نشده ی فایده پذیری میله ها و ناپایداری رآکتور مؤثر بوده باشد.

محفظه ی جدید رآکتور پس از نصب، ۴نوامبر۲۰۱۷یکی از ضعف های اصلی رآکتور RBMK-1000 در زمان ابراز حادثه، مقدار مثبت و بسیار بزرگ «ضریب حفره» بوده است. همان طورکه درون تقدیر نخست مقاله همچنین رمز کردیم، این ضعف ساختاری به نوع طراحی رآکتورهای شوروی برمی گردد. در این سنخ رآکتورها برضد مقیاس های غربی، از گرافیت جامد برای جذب نوترون ها و تعدیل نفوذ کردن کاربرد می شود. این بدان معنا است که با افزودن حجم دود درون این رآکتورها، میزان جذب نوترون نه عزب تکثیر نمی یابد؛ بلکه با کاهش نیز مواجه می شود؛ درنتیجه، نبوغ رآکتور افزایش می یابد. این نوع مدل سازی باعث می شود رآکتورهای RBMK در سطوح پایین توان، به شدت ناپایدار باشند و به راحتی دچار تکثیر توان پیش دماغ نشده شوند. چنین سازوکاری چندان با منطق سازگاری نداشت و خدمه ی نیروگاه همچنین از آن مقدمه نبودند.درس های حادثه ی چرنوبیل

جدا از نقش فاجعه ی چرنوبیل در برچیده شدن پرده ی آهنین و فروپاشی اتفاق جماهیر شوروی، این تجربه ی دیو دستاوردهای مهمی بخاطر آینده ی صنعت هسته ای، به ویژه داخل مبحث حمایت رآکتورهای ساخت اروپای شرقی داشت. این ائتلاف حتی بخاطر دنیای غرب که از فناوری کاملا متفاوتی بخاطر ساخت رآکتورهای خود نصیب می برد، نیز درس هایی داخل اثر داشت و باعث شد اصطلاح مشترکی میان شرق و غرب درزمینه ی شریک شدن های ایمنی رآکتورها شکل بگیرد و سرمایه گذاری های مهمی برای گشایش طراحی آن ها انجام شود.

پس از حادثه، روند اصلاح نواقص تو تمامی رآکتورهای RBMK دیگری آغاز شد که داخل حال کار بودند. کارشناسان دریافتند ضریب توان مثبت داخل این سنخ رآکتورها باعث ناپایداری آن هاست؛ پس، درصدد اصلاح آن برآمدند. میله های کنترلی اصلاح و تعویض شدند، ۸۰ تا ۹۰ دلربا نوترونی متاخر به ساختار رآکتور افزوده شدند، زمان لازم بخاطر جای گذاری میله های کنترلی از ۱۸ ثانیه به ۱۲ ثانیه کاهش یافت و نهایتا غلظت اورانیوم کاربرد شده از ۱.۸ به ۲.۴ درصد ارتقا یافت. درنتیجه ی این اقدامات، پایداری رآکتورها داخل توان های پایین به رخ چشمگیری بهبود یافت.



۳۰ سال پس از سرگذشت سانحه ی تلخ چرنوبیل، امروزه فضای محوطه ی نیروگاه اتمی ویران به نیروگاه خورشیدی تبدیل شده است.

اکنون، سیستم تسکین سازی خودکار بسیار سریع تر از قبل شده و برای رآکتورها تجهیزات نظارت خودکار نصب و مکانیزم های پناه پیشرفت چشمگیری کرده اند. برنامه ی محاسباتی ویژه ای داخل اتاق کنترل نیروگاه ها بخاطر تعیین دقیق نرخ ORM تهیه شده و مکانیزمی اختصاص بوسیله امر اندوهناک شد که عایق از خاموشی سیستم امنیت اضطراری حین فعالیت رآکتور می شود. آن طورکه گزارش امن هسته ای آلمان می گوید:امروزه دیگر جبران سرگذشت ای مانند آنچه در چرنوبیل رخ داد، تقریبا محال است».

از سال ۱۹۸۹ تاکنون، متجاوز از هزاره نفر از مهندسان کارمایه هسته ای از شوروی سابق بخاطر بازدید از نیروگاه های اتمی باختر به این کشورها آمده اند و مهندسان غربی نیز متقابلا بازدیدهایی کرده اند. همچنین، بیش از ۵۰ قرارداد شرکت دوطرفه میان نیروگاه های شرق و باختر منعقد شده است. داخل سایه ی این مراودات، در سال ۱۹۸۹ هیئت قانونگذاری جهانی اپراتورهای نیروگاه های هسته ای (WANO) شکل گرفت تا رنجور برای تبادل دید میان ۱۳۰ اپراتور نیروگاه هسته ای تو ۳۰ کشور جهان خلق کردن شود.

پس از ضغطه ی چرنوبیل، بسیاری از برنامه های همکاری بین المللی آغاز شد که درون میان آن ها، می توان به پروگرام ی ایمنی آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) برای بازبینی از تمامی رآکتورهای شوروی رمز کرد. برآورد می شود که در این برنامه ها، بیش از یک میلیارد دلار دستیار مالی برای اجرای ۷۰۰ پروژه ی ایمن سازی رآکتورهای نصب شده درون کشورهای بلوک شرق جمع آوری شد. انعقاد پیمان ایمنی هسته ای در ژوئن ۱۹۹۴ داخل وین اتریش نیز از دیگر دستاوردهای این حادثه ی تلخ بود.



نیروگاه اتمی چرنوبیل داخل سال ۲۰۱۸

شاید همان راه که گزارش کنف هسته ای آلمان می گوید، آنچه در چرنوبیل روی داد، دیگر هرگز اعاده نشود؛ اما تقدیر این حیات که چنین تصادف ای نما بخورد تا یک امت دریابد هرگز نمی استعداد با کشیدن بلندترین دیوارهای آهنین به دور مرزهای سیاست و جغرافیا و ایدئولوژی، خوش نویسی صعود و ترقی را یک کالبد خلال کرد. شاید اگر جهان تو آوریل ۱۹۸۶ در میانه ی جنگ سرد میان دو ابرقدرت تا دهان مسلح، ناامیدانه گرفتار نبود، چنانچه دانشمندان هسته ای در چرنوبیل فرصت بیشتری برای تعامل با همتایان خود در آن لفظ دنیا داشتند، چنانچه جهان بخشی مکان بهتری برای عمر درکنار دیگران بود، آخرین لحظات زندگی آن خدمه و آتش نشانان و صدها زوجه ومرد بی گناه آن قدر کابوس بار رقم نمی خورد.

دیدگاه شما درباره حادثه ی چرنوبیل چیست؟ تامل می کنید تاریخ مجدد پیرو دیگری را این چنین خواهد آزمود؟بیشتر بخوانید:شعر چرنوبیل؛ قسمت مقدمه: چرا راکتور نیروگاه اتمی منفجر شد؟بیوگرافی انریکو فرمی، فیزیک دان ایتالیایی ملقب به معمار عصر هسته ایانرژی هسته ای؛ گزینه ای خطیر برای حل مشکل تغییرات اقلیمیزندگی داخل شهر پریپیات؛ قبل و صبح پس ازآن از ضغطه چرنوبیلبیوگرافی لیزه مایتنر؛ دانشمند گمنام شکافت هسته ای
آموزش با نتایج بهتر صلح و صفا همبسته است؛ ولی جدیت برای درک این موضوع شاق است که تحصیلات واقعا موجب بهترشدن سلامتی می شود خواه خیر. براساس گزارش مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، مدل مرگ و میر (مرگ به ازای هزار نفر تو سال) درون افرادی دارای حداقل یک مدرک دانشگاهی درمقایسه با افراد فاقد آن کمتر از نیم است. علاوه براین، افراد دارای تحصیلات بیشتر تپش و افسردگی کمتری امتحان می کنند و محدودیت های عملکردی کمتری دارند و با احتمال کمتری دچار مشکلات سلامتی اکید مشابه دیابت یا بیماری قلبی عروقی یا آسم شوند.

رابطه ی سببی در هر دو موجب ثابت قدم است. افرادی که در سنین جوانی از شرایط صلح و صفا مناسبی برخوردار نیستند، ممکن است نتوانند متشابه افرادی که شرایط جسمی سالمی دارند، تحصیلات خویشتن را ادامه دهند. درمقابل، افرادی که به تمرکز بر پیامدهای بلندمدت اشتیاق دارند، حتی چنانچه نتوانسته باشند تحصیلات خود را ادامه دهند، ممکن است انگیزه ای بخاطر توسعه ی سنت سالم تازگی مانند بازی منظم داشته باشد.

فداکار از مطالعات هوشمندانه سعی کرده اند این مناسبت را داخل آزمایش ها طبیعی بررسی کنند. تو مطالعهای که آدریانا لراس مونی عمل داده، روی پیامد وضع قوانین آموزش قهری در آمریکا بین سال های ۱۹۱۵ تا ۱۹۳۹ تمرکز شده است. این قوانین که موجب می شد سطح تحصیلات فدایی کودکان درمقایسه با وضعیتی افزایش یابد که این قوانین وضع نمی شد، افزایش طول عمر را با خویشتن به همراه داشت. براساس نتایج این مطالعه، یک سال اضافی از تحصیلات موجب می شد امید به زندگی افراد داخل ۳۵ سالگی ۱.۷ سال تکثیر یابد.



فارغ التحصیلان متاخر دانشگاه ایالتی فیت ویل در ماه گذشته در کارولینای شمالی. مدرک دانشگاهی با شوق به زندگی بیشتر مرتبط است، اما آیا دلیل آن، مدرک است؟

مطالعاتی که روی سبب ی کسب تحصیلات بیشتر به برهان نامساعدبودن وضعیت میدان کار خواه اجتناب از قرعه کشی شورش ویتنام انجام شد، نشان می داد تکثیر تحصیلات انگیزه سلامتی بهتر و کاهش احتمال مصرف سیگار می شود. این نتیجه سرنخی است که علامت می دهد چگونه تحصیلات ممکن است موحب بهبود سلامتی شود. این عامل می تواند علت کاهش مشارکت افراد در رفتارهای پرخطر شود، شاید به دلیل اینکه این رفتارها می توانند درآمد بیشتری را تهدید کنند که با تحصیلات بالاتر همراه است. بااین حال، رفتارهای سلامتی می توانند فقط کمی از بستگی بین تحصیلات و ارج مرگ و میر را توضیح دهند و آموزش مقدور است مهارت تجزیه و تحلیل اطلاعات و مدیریت مشکلات مبهم را استحکام کند.

آموزش بیشتر همچنین با درآمد و ثروت بیشتر همبسته است که این دو عامل با اشتی بهتر مرتبط هستند. رابطه ی سببی می تواند در هر دو انگیزه وجود داشته باشد. بخاطر مثال، شما باید بوسیله نعوظ معقولی تندرست باشید تا در شغل خود بمانید خواه برای ساعت های تمام کار کنید؛ اما درآمد بیشتر اغلب با بیمه ی درمانی بهتر و دسترسی آسان تر به نگهداری های بهداشتی همچنین همراه است. زیادترین تأثیر درآمد روی سلامتی امکان پذیر است از دوران کودکی نشئت بگیرد. بسیاری از مطالعات نشان می دهند کودکان والدین ثروتمندتر در وضعیت سلامتی بهتری به قانون می برند. دلیل این امر احتمالا دسترسی بهتر بوسیله مراقبت های پیش از زایمان و تغذیه و زندگی در محیطی با آلودگی کمتر است.

دوران طفولیت سالم تر اغلب به معنای بزرگ سالی تندرست تر است و کودکان متولدشده از والدین ثروتمندتر به احتمال فراوان، بیشتر درس و خودشان همچنین درآمد بیشتری کسب می کنند. به این شکل است که رابطه ی درآمد و سلامت امکان پذیر است تو سراب های پیاپی اعاده شود. تحصیلات و ثروت بیشتر امکان پذیر است موجب کسب موقعیت اجتماعی والاتری شود که با صلح و صفا نیز مرتبط هستند.

نتایج بررسی ی ممتاز ای که در سال ۱۹۷۸ منتشر شد، نشان داد کارمندان بلندمرتبه ی بریتانیایی درمقایسه با افرادی با مرتبه هایی پایین تر نرخ مرگ و میر ناشی از مصیبت های قلبی کمتری داشتند. کارمندان با اشکوب ی پایین نمدار پیمانه و فشارخون و قندخون بالاتری داشتند و نیز بیشتر سیگار می کشیدند. تماس ی بین طبقه ی اجتماعی و صلح و صفا تو مطالعات دیگر نیز تأیید شده است.



یکی از فرضیه ها درباره ی ارتباط بین موقعیت اجتماعی و سلامتی این است افرادی که در مراتب پایین تری قرار دارند، زندگی پراسترس تری تجربه می کنند. استرس جریان خون را دگرگونی می دهد و هورمون هایی آزاد می یواش که بوسیله بافت ها آسیب می زند و سیستم ایمنی را سرکوب می کند و جهت اضافه سربزرگی ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و اجل می شود. تو مطالعه ای، رابطه بین نیازمندی در دوران کودکی با استرس مزمن و ضعف حافظه نشان داده شد که می تواند روی آموزش و مزد و سلامتی تأثیرگذار باشد. تا اینکه استرس عهد بارداری نیز می تواند چنان تأثیری به خشکی امدن صلح و صفا جنین بگذارد که تو کل عمر ادامه داشته باشد.

اشتی با هویت نژادی و قومی نیز مرتبط است و نقش مهمی تو موقعیت های اجتماعی انجام می بطی ء. برای مثال، آفریقایی آمریکایی ها درمقایسه با آمریکایی سفیدپوست حتی پس از تصحیح برای درآمد و تحصیلات، معیار مرگ و میر بیشتری دارند. این بستگی نیز در دوران کودکی عین دارد؛ به اسلوب ای که احتمال تولد زودهنگام و داشتن وزن کمتر هنگام تولد، داخل نوزادان آفریقایی آمریکایی بیشتر است. یکی از دلایل این موضوع امکان پذیر است محدودیت دسترسی به نگهداری های بهداشتی قبل از زایمان باشد. احتمال دسترسی بیماران آفریقایی آمریکایی به مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه کمتر است و گمان زیادی وجود دارد آن ها در مناطقی با بیمارستان های غیرمجهز و کادر پزشکی ضعیف عمر کنند. مشکلات و استرس های ناشی از سابقه ی تبعیض نژادی و جداسازی اجتماع ذات ی این اختلاف ها است.مقاله های مرتبط:تاثیر مثبت ارتباط با طبیعت در دوران کودکی با سلامتی تو دوران بزرگسالیکمک های مالی والدین چه تاثیری در موفقیت های فرزندان دارد؟شغل والدین چگونه روی فرزندان خاصیت می گذارد

آمریکایی های هیسپانیک درمقایسه با آمریکایی های سفیدپوست غیرهیسپانیک فقیرترند؛ ولی وضعیت جسمی بهتری دارند. دلیل این فقره می تواند این باشد که شاید احتمال مهاجرت هیسپانیک هایی به آمریکا بیشتر بوده که شرایط جسمی بهتری دارند یا می تواند ناشی از رفتارهای صلح و صفا خاص این مردمان باشد. برای مثال، حدس استعمال سیگار یا زیاده روی در مصرف نوشیدنی های الکلی در هیسپانیک ها درمقایسه با همتایان سفیدپوست غیرهیسپانیک آن ها کمتر است.

درون صد جاری، افزایش چشمگیری در میزان اجل های ناامیدی (خودکشی و استعمال بیش از حد مواد یا سوء مصرف الکل) از سن میان سالی درون آمریکایی های سفیدپوست بدون مدرک دانشگاهی دیده شده است. از سال ۲۰۰۷، با اینکه میزان مرگ و میر افراد دارای تحصیلات کم افزایش یافته است، این نرخ در میان افرادی با تحصیلات دانشگاهی نسبتا ثابت باقی مانده خواه کاهش یافته بود.

براساس نتایج مطالعهای، اشتیاق بوسیله عمر زنان سفیدپوست عاری تجویز دبستان داخل سال ۲۰۰۲، ۷۳.۵ سال و داخل زنان سفیدپوست دارای یک سند دانشگاهی ۸۳.۹ سال وجود. همچنین، امید به زندگی در مردان سفیدپوست بدون دیپلم دبیرستان ۶۷.۵ سال و در مردان سفیدپوست با یک سند دانشگاهی ۸۰.۴ سال وجود.

پایدار همان طورکه صلح و صفا ما عرشه تأثیر سبک زندگی، ژن ها، محیط و جهیز سلامتی قرار می گیرد، تحصیلات همچنین نقش دارد. در حال حاضر، چرایی و ارج اثر آن را نمی توانیم دقیق نمایان کنیم؛ اما کاهش کشش عمر مرتبط با سطوح تحصیلات پایین تر، شاید برهان این امر باشد که چرا امید بوسیله عمر کلی آمریکایی ها داخل سال های اخیر تاحدودی کاهش مشهود کرده و از سرعت پیشرفت دیگر کشورهای پیشرفته عقب مانده است.بیشتر بخوانید:داشتن هدف تو زندگی می تواند زندگی انسان را طولانی کندبازیابی حس بویایی ازدست رفته با مصرف از سلول بنیادیcycle tracking در Watch OS 6 با موضوع سلامت زنان معرفی شدطراحی سلاحی مرگبار دربرابر درب های ناقل مالاریاهرآنچه درباره واکسن باید بدانید
به گزارش روابط عمومی فدراسیون دو و میدانی، بار نخست از سوم دوره مسابقات دو و میدانی لیگ طلایی بانوان با جناب ورزشکاران منتخب استان های سراسر کشور شنبه شب ۱۱ خردادماه درون ورزشگاه آفتاب  انقلاب تهران برگزار شد.

داخل روند برگزاری این مسابقات تو ماده پرش با نیزه، فاطمه الهی از استان یزد با ثبت رکورد ۳.۲۰ متر رکورد ملی نوجوانان ایران را شکست. مهسا میرزاطبیبی پیش از این با رکورد ۳.۱۵ متر رکورددار این ماده وجود.

ریحانه مبینی از استان اصفهان نیز با ثبت رکورد ۵.۹۵ متر ضمن تصرف عنوان نخست ماده پرش طول به رکورد حدنصاب جایزه اختصاص مشت یافت و جایزه ۳۰ میلیون ریالی را به خود خاص انصاف.

نتایج برترین های این مسابقات به تطویل والا است: ۱۰۰ متر با مانع

حدنصاب قبض جایزه ویژه: ۱۴.۰۰

۱-الناز کمپانی - فارس - ۱۴.۳۳

۲- فاطمه ادبی - یزد- ۱۵.۸۲ پرتاب وزنه

حدنصاب شهود اجرت ویژه: ۱۶.۰۰

۱- سپیده توکلی نیک - تهران - ۱۲.۴۲

۲- مبینا طاهرخانی - قزوین - ۱۱.۷۸

۳- الهام سادات هاشمی - ۱۱.۵۱ پرش فراز

حدنصاب دریافت جایزه ویژه: ۱.۸۱

۱- آیلین بابکی - گلستان - ۱.۷۶

۲- محدثه هاشم زاده - اردبیل - ۱.۶۹

۳- مبینا حسینی - اردبیل - ۱.۶۵ ۵۰۰۰ متر

حدنصاب دریافت پاداش ویژه: ۱۷:۲۵.۲۶

۱- پریسا عرب - تهران - ۱۸:۳۸.۳۷

۲- پریچهر شاهی - تهران - ۱۸:۵۹.۶۹

۳- فاطمه ابراهیم محمدی - اصفهان - ۱۹:۱۱.۷۳ پرش طول

حدنصاب قبض مزد ویژه: ۵.۹۰

۱- ریحانه مبینی - اصفهان - ۵.۹۵

۲- سمانه کوهکن - گلستان - ۵.۵۶

۳- یگانه میرحسینی - یزد - ۵.۴۱ ۱۰۰ متر

حدنصاب دریافت مزد ویژه: ۱۱.۸۰

۱- مورب فصیحی - اصفهان - ۱۱.۹۸

۱- فائزه نسایی - خراسان رضوی - ۱۱.۹۸

۳- مریم محبی - طریقت - ۱۲.۴۸ ۱۵۰۰ متر

حدنصاب دریافت جایزه ویژه: ۴:۳۴.۰۰

۱- مریم محمودی - یزد - ۴:۵۰.۶۷

۲- زهرا شفیعی - اصفهان - ۵:۰۵.۲۵

۳- اسما دهقان - تهران - ۵:۰۵.۶۴ ۴۰۰ متر با جلوگیری کننده

حدنصاب دریافت دستمزد ویژه: ۱:۰۰.۰۰

۱- شهلا محمودی - قزوین - ۱:۰۰.۸۸

۲-جمیله سیفی - خراسان رضوی - ۱:۰۳.۴۰  ۴۰۰ متر

حدنصاب اخذ پاداش ویژه: ۵۴.۵۰

۱- نیایش مصدقی - ۱:۰۱.۱۵

۲- نگین عدالت - تهران - ۱:۰۲.۱۸

۳- وارسته قیچی وند- تهران - ۱:۰۲.۶۶ پرتاب نیزه

حدنصاب اخذ اجرت ویژه: ۵۴.۰۰

۱- امینه ایری - بوستان - ۳۸.۰۷

۲- نسرین امیری مهر - ۳۲.۰۰

۳- شیرین نوتاش- البرز - ۳۱.۱۵ پرتاب دیسک

حدنصاب اخذ پاداش ویژه: ۵۳.۵۰

۱- ژاله کاردان - اردبیل - ۵۰.۱۳

۲- وحی سمرقندیان - ۴۵.۷۱

۳- وصال رحمانیان - خراسان رضوی - ۳۹.۶۱ پرش با نیزه

حدنصاب دریافت جایزه خاص: ۳.۸۵

۱- فاطمه خدایی - یزد - ۳.۲۰ (رکورد جدید ملی نوجوانان)

۲- کیمیا فراهانی - تهران - ۲.۵۰ پرتاب چکش

حدنصاب دریافت جایزه ویژه: ۵۵.۰۰

۱- ریحانه آرانی - تهران - ۵۱.۱۱

۲- زهرا عرب رستمی - تهران - ۵۱.۰۴

۳- مهدیه حکمت سرا - تهران - ۴۶.۰۰
آیا از ابداع تغییرات بنیانی داخل عمر تان می ترسید؟ واقعیت این است که تنها نیستید. خیلی ها مثل شما بیرونی شان می خواهد تغییرات بزرگی درون عمر به بود بیاورند؛ ولی می ترسند. به نشانی مثال شاید بخواهید به بخانه برگشتن دیگری نقل مکان کنید، شغلی را که راضی تان نمی بطی ء رها کنید، بوسیله روابط عاطفی که به ابهام گراییده اند، پایان دهید خواه حتی شرکتی جدید سیاق اندازی کنید. ولی بوسیله دیدن می رسد موانعی به خشکی امدن سر راه تان حیات دارد که شما را از ادا آنها باز می دارد. حتما بخوانید:چطور به خشکی امدن هیجان از جامعه غلبه کنیم؟چطور با ترس از شکست مقابله کنیم؟ترس از دست دادن چیست و چگونه با آن مقابله کنیم؟

تردیدی ازاله کهایجاد تغییرات اساسی و بزرگ می تواند دلهره آور باشد. این تغییرات گاهی درست تو شرایطی که باید انجام شوند تا فرصت های بهتری در عمر داشته باشیم، ما را همان جایی که هستیم پایبند می کنند و اجازهٔ جلو رفتن نمی دهند. این ترس از دگرگونی کاملا طبیعی است، اما کمکی به ما نمی کند. اینکه چطور کنار آن غلبه کنیم واقعا کار آسانی نیست، ولی استفسار هایی در این مطلب مطرح شده اند که شاید پاسخ به آنها بتواند به ما دستیار کند. ۱. درصورتی که این تبدیل را ایجاد کنم، بدترین حالتی که ممکن است اتفاق بیفتد چیست؟



به این تفکر کنید که چنانچه این تغییر را در زندگی تان ابداع کنید، بدترین ائتلاف امکان پذیر چه خواهد بود. البته منظور این نیست که بنشینید و شب و روز به تمام سناریوهای بدی که ممکن است موافقت بیفتد فکر کردن کنید. نیکوترین حکم این است که به مشکلات احتمالی که در نتیجهٔ این دگرگونی ممکن است با آنها روبه رو شوید پندار کنید و بخاطر آنها راه حلی بیابید.

بوسیله نشانی شهید چنانچه به فلان شهر رفتیم و فهمیدیم با آب وهوای آنجا سازگاری نداریم چه؟ بیش خوب، اگر وسواس داریم چرا خانه بخریم؟ فعلا اجاره می کنیم تا ببینیم با آنجا سازگار می شویم خواه خیر. چنانچه جایی که برای عمر انتخاب کرده ایم، بیشتر روزها ابری و ملال انگیز بود چه؟ می توانیم داخل ساختمانی یا محل کارمان از فانوس های جایگزین نور خورشید کاربرد کنیم. با فکرکردن بوسیله مشکلات احتمالی که امکان پذیر است با آنها روبه رو شوید، احتمالا می توانید بوسیله گونه حل هایی بخاطر جلوگیری از سرگذشت شان دست پیدا کنید خواه اگر اتفاق افتادند، آنها را حل کنید. ۲. اگر این دگرگونی را ایجاد نکنم، بهترین چیزی که ممکن است اتفاق بیفتد چیست؟

گاهی اوقات این پرسش همان محرکی است که بخاطر روبه رو شدن با تحول به آن حاجت داریم. خیلی میسر است: اگر از وضعیت موجود ناراضی هستید و احتمالا هر کارگر هم بکنید شرایط تغییری نخواهد کرد، یک گزینش بیشتر ندارید. یاد بگیرید چیزی را که دارید، خودی داشته باشید خواه اینکه شرایط جدیدی را بوسیله وجود آورید. چنانچه نمی توانید تحمل کنید، پس بهتر است به تبدیل تامل کنید؛ درغیراین قیافه همیشه درافسردگیبه سر خواهید سرما. ۳. آیا کسی هست که همگی چیز را بداند؟

روشن است که پاسخ آن منفی است. این یعنی اگر آینده تیره و ترسناک به رویت می رسد، برای همه همین نعوظ است. خواه این تغییر را خلق کنید یا نکنید؛ دانستن اینکه درون آینده چه اتفاقی خواهد افتاد ممکن حلق. بنابراین چنانچه واقعا امتحان کردن چیزی جدید را ضروری می بینید این کار را انجام دهید. ۴. چنانچه این تبدیل را ایجاد نکنم، همه چیز به همان قیافه ابدی خواهد ماند؟

روشن است که این نعوظ نیست. این چیزی است که هنگام تصمیم گیری برای تغییر، باید بوسیله یاد داشته باشید. طبیعت انسان بوسیله نحو ای است که باور دارد هر چیزی که درون عمر به آن خو پژمان است، همیشه تا ابد همان نعوظ جاویدان خواهد ماند؛ اما چنین نیست. حتی اگر این تغییر را ایجاد نکنید، لزومی ندارد، همه چیز همان نعوظ بماند. به نشانی مثال، تخیل کنیم یک فرصت ارزشمند کسب وکار را بوسیله فکر کردن امنیت شغلی کنونی تان مستقل کنید، اما یک سال بعد قربانیِ طرح تعدیل شغلی شرکت تان شوید. شاید غصه کسب وکار جدیدی را نخست کنید و سپس متوجه شوید که رئیس سابق تان از همدستی رفته است و اگر شما مانده بودید می توانستید به جای او منصوب شوید. ولی به این تامل کنید که شاید تیمار این نعوظ نمی شد! همهٔ اینها با ریسک همراه هستند و در هر عارض باید انتخاب کنید که تغییر را ساختن کنید یا خیر. ۵. آیا می توانم بخاطر چیزهایی که افسون شده کرده ام ناراحت باشم؟

مسلما بله. گمان زیادی وجود دارد که تا مدت ها برای زندگی که پشت سر رها کرده اید، احساس ناراحتی کنید. بااین حال حتی اگر عاشق همین عمر فعلی تان هستید، اما تغییری که باید بدهید ضروری است، پس انجامش دهید. شاید قبل از اینکه به طورکامل زندگی جدیدی را شروع کنید، بوسیله اندکی زمان نیاز داشته باشید تا با تغییرات جدید سازوار شوید. اصلا اشکالی ندارد، این فقره طبیعی است. این سست شدن بدان معنا زدودن که تصمیم تان بخاطر ابداع این تغییر غلط بوده است. ۶. اگر همه چیز خوب پیش نرفت، آیا می توانم اوضاع را معتمد کنم؟



این احساس قلق است که شما را از صعود و ایجاد تغییر بازمی دارد. مسلما می توانید همه چیز را دوباره امین کنید. اتفاقا بیشتر افراد در مقابله با مشکلات، خلاق پر حرارت و توانمندتر از چیزی هستند که به نظر می رسد. اذن ندهید این نگرانی شما را از ایجاد دگرگونی بازدارد. مسلما می توانید بهتر از آنکه فکرش را بکنید، اوضاع را دون کنترل بگیرید. ۷. چنانچه اکنون زمانش نیست، پس کی وقت آن می رسد؟

هیچگاه کس شناخت ندارد بوسیله این موضوع اندیشه کند، اما این ذات است که هیچ کدام از ما نمی دانیم چه مدت دیگر زندگی خواهیم کرد. خیلی ها هستند که تصور می کنند عمر طولانی خواهند داشت و هرگز فکر نمی کنند بهتر است همین امروز، تغییرات سلیقه شان را در زندگی ساختن کنند. این نادرست است. هر چه بوسیله سن مان افزودن خیس می شود، باید بیشتر بوسیله این خیال کنیم که می خواهیم ادامه عمر مان را چطور بگذرانیم. شاید این طور فکرکردن ساده نباشد، اما اگر به آن عادت کنید، هر کود که انگیزه هایتان را از مشت می دهید، این افکار شهامتی دوباره برای تغییر بوسیله شما خواهند بخشید. در امتداد بخوانید: انواع تپش از توفیق و را ه های غلبه بر آن
کسی واقعاً می داند؟ اگر دوستم، هلیا، این جا بود حتماً چشم هایش را گرد می کرد و می گفت: «خب معلوم است. دو روز، چهل و هشت ساعت است» و بعد هم مبدا می کرد بوسیله حساب کردن که فلان عزت دقیقه و فلان قدر نفس است. ولی همه ی این ها قرارداد بین ما مردم هاست. هیچ کس نمی داند دو روز، حقیقاً، چه قدر است.

دو روز گاهی بسیار تر از چهل و هشت ساعت است. مثلاً روزهایی که درس های سخت داریم ساعت ها کش می آیند و هرچه نگاه می کنیم انگار عقربه ها تحرک نمی خورند. گاهی اندوه دو روز اندک نم از چهل و هشت زمانه است. زمانی که عزیزی از سیر آمده داریم. روزگار هایمان را با او می گذرانیم و سرانجام دلمان نگرانیم که هر لحظه که می گذرد، به دم ی جداشدن و خداحافظی نزدیک می شویم و بعد، مرتب ساعتمان را نگاه می کنیم و حیرت می کنیم که عقربه ها با این دیر کردن کجا می روند؟

اما زمان باید بی سابقه نمدار از این ها باشد. چون گاهی دو روز، توأمان، بیش مرطوب و کم تر از چهل و هشت زمانه است. دو روز بور ی میان ضربت خوردن و شهادت تو از این حالت هاست. ما عزیزی داریم که منتظریم حالش خوب شود و زمان های انتظارکشیدن از آن زمان هایی است که دیر می گذرند. چهل و هشت ساعت، انتظارمان بوسیله معادل ی مقام طویل تو بلند می شود. اما از لفظ دیگر، ما داریم فرصت های آخرِ با تو بودن را تجربه می کنیم. از تماشای درون سفر نمی شویم و از تو چشم برنمی داریم، ولی عقربه ها با عجله می چرخند و فرصت داشتنِ درون را بیش اندک تر از چهل و هشت روزگار می کنند.

* * *

هلیا از آن دسته آدم هایی است که می گویند زمان همه چیز را درست می درنگ. اما من فکر می کنم زمان چیزی را درست نمی کند. زمان، معجزه گر نیست. این ماییم که با تغییرات کنار می آییم و به عمر ادامه می دهیم. چنانچه زمان همه چیز را درست می کرد، هیچ دم به عقب برنمی گشتیم و از دیدن یک جای تهی بوسیله تضرع نمی افتادیم...

حتماً کودکان کوچه های کوفه، آن شب، به ظهر برمی گشتند و پشت سرشان را نگاه می کردند. حتماً دعا می کردند همه چیز خواب باشد که بابای مهربانشان مجدد بیاید و برایشان غذا بیاورد؛ بیاید و با آن ها بازی درنگ. آن ها برمی گشتند و تعاقب سرشان را نگاه می کردند، زیرا خواستار بودند درِ خانه باز شود، پدر بیرون بیاید و بگوید همه چیز بازی حیات...

زمان، خوب می تواند بازی کند. اصلاً انگار برای این بازی خلق شده است. این که وقتی خوشحالیم عقربه های جهان را تندتند بچرخاند و وقتی داخل انتظاریم چرخش عقربه ها را کند و کندتر کند؛ آن قدر که با خودمان پندار کنیم اصلاً زمان پیش نمی جوی...

گاهی زمان پیش نمی رود. هرچه قدر جلو می رود، سرجایش می ماند. انگار که روی دو خط موازی جریان داشته باشد. روی یک شیار پیش می رود و روی دیگری جا می ماند. مثل این روزهای ما که از سال ۴۰ هجری بوسیله بعد روی یک خط پیش رفته و به امروز رسا است و روی خط دیگرش اندوه چنان تو روز شهادت درون مانده است. اگر این نعوظ نیست، پس چرا غم ما از نبودن تو، همان هم ژرف آن سال است؟

ما، روی خط دیگر زمان، سال هاست که از جلورفتن جا باقی مانده ایم و هم چنان تو خیالمان چشم بوسیله خانه ای دوخته ایم که دوست داشتیم درش باز شود و داخل از آن بیرون بیایی.

تصویر: سایت المتوکل
فارس نوشت: سایت آسوشیتد پرس درون خبری از مثبت شدن آزمایش دوپینگ حسین کیهانی، قهرمان بازی های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا خبر انصاف.

کمیته مبارزه با دوپینگ اتحادیه جهانی دوومیدانی کیهانی را بازپرس به استفاده از ماده ممنوعه «اپو» کرده و احتمالا چهار سال از کلیه فعالیت های ورزشی محروم خواهد حیات.

کیهانی ۲۹ ساله درون ماده ۳ هزار متر بازی های آسیایی رکورد بازی های آسیایی را شکست و مدال طلا گرفت.

 این دونده کشورمان در هفته جاری پاداش ۲۵۰۰ خویشتن بوسیله برهان شکستن رکورد بازی های آسیایی را هم دریافت کرده بود.