دکتر و پزشک زیبایی و جراح پلاستیک

هیچگاه چیز نمی تواند حواس ریشی شیو اثر را هنگام کدنویسی کامپیوتری پرت کند؛ پسر صغیر پنج ساله ای که عاری هیچ حرکتی به صفحه ارائه زل می زند و با انگشتان کوچکش روی صفحه کلید با سرعت هرچه تمام، مجتمع های تو درون تو را می نویسد.

ریشی بر مادرش درون بنگلور (مرکز استان کارناتاکا و شهری داخل قلمرو هند) نشسته و توضیح می دهد در حال دستور کار نویسی بازی Flappy Bird است. این بازی تقریبا به اتمام روان و تنها انتخاب ته رنگ پس زمینه هنگامی که پرنده ای درحال تصعید به مانعی برخورد می کند، باقی الباقی است. درحالی که ریشی آخرین دستورهای ورزش را اتمام می کند، مام ریشی از ورزش ها و انیمیشن هایی می گوید که فرزندش طی چهار ماه گذشته مبدا به کدنویسی آن ها کرده است. او به عنوان مادر، تمایل کودکش بوسیله برنامه نویسی را بسیار شگفت انگیز می داند.



ریشی با انرژی و هیجان، از ورزش تک علاقه اش، «پرتاپ توپ» می گوید و هم زمان درحال هدف گیری با کامپیوتر بخاطر پرتاپ توپ است. اولیه مقصد های علاقه ی ریشی به کامپیوتر و فن شناسی به زمانی برمی گردد که والدینش او را در وایتهت جی آر (Whitehat Jr) ثبت نام کردند. وایتهت جی آر، شرکتی در بمبئی است که بوسیله کودکان دستور کار های آموزشی برنامه نویسی ارائه می نرم. درحال حاضر، این بچه هفته ای سه گانه ساعت زمان خود را برای تدریس کدنویسی صرف می کند.

آنچال رخی، مربی ریشی پنج ساله، به پیشرفت او فخر می کند. آنچال ۲۹ ساله دارای مدرک تحصیلی نقشه کشی گرافیک است. او می گوید:وقتی ریشی درحال برنامه نویسی بازی پرتاب توپ بود، بسیار شگفت زده شدم که چگونه از منطق برای تنظیم سرعت توپ استفاده می یواش تا به هدف برسد. کودکان از کدهای کشیدن و رها کردن (drag-and-drop) استفاده می کنند، اما گاهی اوقات واقعا خلاق هستند. ریشی حزن یکی از همان خلاقان دستور کار نویسی است.کلیک و سوایپ کردن

بسیاری از والدین خودی دارند فرزندشان از نحوه پیدایش فن شناسی هایی که به آن ها وابسته اند، آگاه باشند و بتوانند چگونگی ساخت این فناوری ها را یاد بگیرند. درون عصر دیجیتال امروز، بیشتر کودکان قبل از اینکه بتوانند به درستی صحبت کنند یا راه بروند، کلیک و سوایپ کردن (swipe) را یاد می گیرند. گوشی های هوشمند و تبلت ها، بهترین آرام کننده های دیجیتالی، همراهان و تفریح کودکان هستند. پس به دید طبیعی است که والدین انتظار داشته باشند فرزندانشان به یادگیری فن شناسی فراهم شوند.بسیاری از والدین خویش دارند فرزندشان از نحوه ساخت فن شناسی هایی که به آن ها وابسته اند، آگاه باشند

به همین منظور، تعداد اضافی از مراکز برنامه نویسی در بنگالورو، دهلی، بمبئی، گوروگام و چندی گر خدمات شایان با احتیاج کودکان را ارئه می دهند. بیشتر این مراکز از ابزارها و پلتفرم های مشترکی شبیه باتلی (Botley)، لایت بوت (LightBot)، کد استودیو (Code Studio) یا اسکرچ ام آی تی (Scratch MIT) استعمال می کنند. این پلتفرم ها در غرب کاربرد تجاری دارند، بوسیله طوری که آموزش کدنویسی به کودکان منجر به شکوفایی صنعت خواهد شد. شعار این است که تسلط ایجاد کلکسیون ای دقیق از دستورالعمل های زبانی که رایانه آن را حساسیت می کند،در کودک پرورش داده شود.

کاران باجاج، بنیان گذار وایتهت جی آر در سال ۲۰۱۸ در بمبئی گفت:پیش از انقلاب صنعتی، کمتر از ۱۰ درصد مدارس، ریاضیات را آموزش می دادند. ولی پس ازآن از نمود انقلاب صنعتی، همگی مدارس اقدام به آموزش و تدریس ریاضیات کردند؛ در مقابل این طور دانشی مرکز انقلاب حیات. اینک ما در اواسط گرداگرد ی تنش کامپیوتری هستیم و این همان پدیده است، مدارس باید جلال برنامه نویسی بوسیله عنوان یک مهارت را دریافتن کنند.

رخی یکی از مربیان وایتهت جی آر می گوید بوسیله کودکان اول اصطلاحاتی مشابه کد، دستور و الگوریتم آموزش داده می شود. درس بعدی، چگونگی شکستن یک بلوغ بوسیله چندین اجازه است که برای کامپیوتر زیبنده فهم باشد؛ این یکی از اصول رادیکال پروگرام نویسی و کدنویسی است. برای چنین کاری، نیازی بوسیله تسلط خواندن و نوشتن کودکان نیست، در برابر از شعر ها و تصاویر برای توضیح این مفاهیم مصرف می شود.



باجاج درون ادامه افزود: «حتی تو سن چهار یا پنج سالگی، کودکان به رشد ساختار مقدماتی منطق مشت یافته اند. بنابراین، داخل کلاس ها شاهد این بودیم که کودکی ۶ ساله موفق به هجی واژه زنبورعسل شد و طفل هفت یا هشت ساله ای فیروز شد یوفو (UFO) را با مصرف از کدهای کشیدن و ول کردن، ایجاد کند. زمانی که از ابزارها و کدنویسی مبتنی کنار بلوک استفاده می شود، تمرکز بیشتر روی منطق است تا نحو که مانند گرامر برای اصطلاح کامپیوتر است.»سواد دیجیتالی

طراحی بازی ها و اپلیکیشن ها عزب برهان و موجب کودکان برای رقبت بوسیله سوی دستور کار نویسی کامپیوتری تراشیدن. نیاز رو به رشد بوسیله سواد دیجیتالی وجود دارد و برای کودکانی که دسترسی آسانی بوسیله فن شناسی دارند، پروگرام نویسی فرصتی بخاطر بهبود مهارت های شناختی و ترقی تفکر محاسباتی آن ها مهیا می کند.

بهارات دیویانگ، ساکن بنگلور است. او فارغ التحصیل مؤسسه فناوری هند، پدر کودکی پنج ساله است و آکادمی ZugZwang را اداره می بطی ء که خود، به نام حلقه مغزاز آن یاد می کند. دلبستگی دیویانگ به شطرنجو اعتقاد او به ایده درایت ساری باعث شد تا او با ترکیب این دو، حوالی های بین رشته ای درون شطرنج، کدنویسی و برنامه نویسی را برای کودکان ۷ تا ۱۴ ساله عرضه بطی ء.برنامه نویسی فرصتی برای بهبود احاطه های شناختی و توسعه خاطر محاسباتی کودکان است

روهیت ۱۰ ساله مثل همیشه مبتلا حل یک چالش داخل زبان دستور کار نویسی پایتون است. او جوان ترین کالبد دسته ۷ نفره دانش آموزی است و به نظر می رسد می داند به چه چیزی دلبستگی دارد. روهیت می گوید:چالش های تعبیر دستور کار نویسی پایتون را مانوس دارم. اگر سطح برنامه نویسی آسان باشد، نوشتن هفت یا هشت پروگرام را روزانه تمام می کنم، ولی گاهی اوقات بی آرامی هنگام برنامه نویسی گیر می کنم و فقط در طول روز یک برنامه می نویسم. هیچگاه یک از دوستانم این کارها را ادا نمی دهند زیرا که این چیزی نیست که داخل کلاس های کامپیوتر به خرد آموزان آموزش بدهند. می خواهم وقتی بزرگ شدم، مهندس درنگ افزار بشوم و بخاطر ترفیع بیشتر به یک کشور خارجی بروم.



ساعتی بعد، گروه جدید دیگری مخبر شدند. آنانیا، دختربچه هشت ساله ای است که با آیپد در دستش، با دستور کار لایت بوت (Lightbot) برنامه نویسی می کند. لایت بوت یک بازی پازل مبتنی بر کدنویسی است؛ ساختار این دستور کار متجاوز ساده بوده و کودک می تواند برنامه ای بخاطر حرکت ربات کارتونی موجود در آن بنویسد. شهریه آنانیا این است که با دادن دستورها به سیستم، رباترا تو چند سطر حرکت دهد. او بوسیله درستی می توانست محدودیت ها و قوانینی را که باید رعایتشان کند، توضیح دهد. همچنین، او می توانست دستورها را بوسیله گونه ای که مورد حاجت حرکت ربات دربرنامه است، تبدیل دهد.مقاله های مرتبط:تأثیر بازی های کامپیوتری در کشف استعدادهای پنهان افرادسامسونگ به کودکان و نونهالان ایرانی آموزش فناوری می دهد

سیرواستا سریناث، پدر پسربچه ای ۴ ساله است که فرزندش هارشیل را تو سال ۲۰۱۸ درون کلاس شطرنج و امسال در دوره های برنامه نویسی کامپیوتری ثبت اشتهار کرد. او می گوید:امروزه کودکان بوسیله محض به دنیا آمدن در معرض تکنولوژی قرار می گیرند. بنابراین بهتر است کودکانمان به جای اینکه عزب یک کاربر منفعل باشند، با درک و اندیشه انتقادی با تکنولوژی مأنوس شود.

به غیر از دوره های برنامه نویسی کامپیوتری، دیویانگ در آکادمی باشگاه مغز خود، اخیرا دوره ای بوسیله نام رمزنگاری (cryptography) تأسیس کرده است. تو این پیرامون به کودکان هشت و ۹ ساله، رمزنگاری و ارز دیجیتال با استفاده از پلتفرم ها و پازل هایی مانند رمزنگار (Cryptogram) آموزش داده می شود.

دیویانگ پارسا است:هر کودکی در این کلاس ها ثبت نام می کند، احتیاج حلق الزاما در آینده مهراز کند افزار شود. این کودکان می توانند هنرمند، پزشک، نقاش خواه معلم شوند، ولی چیزی که به آن باور دارم، این است که داشتن مهارت برنامه نویسی و تفکر محاسباتی باعث می شود آن ها در هرکاری مرتبط با دنیای دیجیتالی، عملکرد علو العاده ای داشته باشند.

در سال ۲۰۱۷ مرکز آموزشی به شهرت Eupheus Learning از سوی استارتاپتکنولوژی تو دهلی، کیت دستور کار نویسی برای کودکان بوسیله نام کیوبتو (Cubetto) سیاق اندازی کرد. کیوبتو، ادوات بازی رباتیک چوبی است که کودکان سه ساله می توانند آن را برنامه نویسی کنند.

سیرواستا سریناث، یکی از بنیانگذاران Eupheus Learning می گوید:کیوبتو در سطح پیش دبستانی به حدود ۳۰۰ مدرسه در هند معرفی شده است. نوآوری این عروسک رباتیکچوبی، یک زبان دستور کار نویسی مبتنی بر بلوک بوده که بخاطر کودکان درون دوران پیش از دبیرستان طراحی شده است. این وضع حل کدنویسی احتیاج به ورقه نمایش ندارد و مبانی برنامه نویسی را به کودکان نوپا آموزش می دهد.



والدین و مربیان معتقدند در کشوری قرین هند که سیستم آموزش و تحصیل با سقوط نوآوری، زیرساخت ها و پروگرام های درسی قدیمی دستگیر است، برنامه نویسی روش نواخت برای معرفی کردن کودکان به فکر کردن حساب دان و محلول مسئله محسوب می شود. همچنین داشتن این طور تسلط هایی آن ها را بخاطر بازار کار آماده می کند؛ چرا که علوم داده و کامپیوتر  راسته کار را کوچکتر برتری خود درآورده اند.

ماخذ رزبری پای (Raspberry Pi)، مؤسسه خیریه بریتانیایی است که مطالعه آموزش علوم رایانه در مدارس را پاشیدن می کند و آموزش برنامه نویسی Code Clubs و CoderDojo را در هند آغاز کرده است. ایده اصلی بن بریتانیایی این است که در مدارس و جوامعی با منابع محدود، کارگاه های آموزش برنامه نویسی بخاطر کودکان ابداع یواش و امکان بازی شایان با سطح خودشان را مجهز سازد. ولی آیا کودکان سه گانه خواه چهار ساله مشکلی بخاطر فراگیری برنامه نویسی دارند؟تربیت تمامیت

لاتا مدهوسودان، مدیر و بنیان گذار مهدکودک Prakriti Waldorf در بنگلور است. او ایده «درایت غریزی» و «آموزش عاری استرس» را ترویج می دهد و متقی است دیگر به سامان های بیشتری حاجت نداریم تا بوسیله کودکانمان چگونگی مدیریت زندگی بهتر را آموزش دهیم.

مدهوسودان می گوید:گنجایش فکری درونی صغیر با تعاملاتش با جهان خارج به بود می آید. فیزیولوژی کودک نیازمند رشد هر دو تسلط حرکتی زورمند و درمانده است. کودک این احاطه را با بازی کردن و به امر دریافت اندام خود برای دستیابی به کنترل سیستم بدنی خود به مشت می آورد. این مهارت ها مغز را سیم کشی می کنند. درگیرکردن کودکان با تکنولوژی در سنین اولیه ممکن است آن ها را از کسب مهارت های فیزیولوژیک بخاطر همیشه محروم کند.



درحال مهیا با گسترش فن شناسی شواهدی مبنی پهلو سیم کشی مجدد عدد و تغییر ساختار بدن وجود دارد. منتقدان معتقدند که کاهش بازه توجه و اضافه اشتی مسئله نیازمند رشد و درس تربیت کامل جسمی و ذهنی کودکان است. بوسیله همان معیار که آن ها نیازمند انطباق با تغییرات جهانی هستند، راست دارند زندگی خویشتن را در عهد طفولیت مثل یک کودک سپری کنند.

مادر ریشی هم از احتیاج این طور تعادلی آگاه است. او می گوید کودکش خیلی زود از همگی چیز کوفته می شود و خویش دارد هر روز بازی های جدید و چیزهای جدیدی را درون کامپیوتر کشف کند، اما او به پسربچه پنج ساله اش روزانه بیشتر از دو ساعت بخاطر بازی ها و دستور کار نویسی کامپیوتری دم نمی دهد تا تامین شود به قطع کافی بیرون از ساختمان با دوستان و غم سن و سالانش بازی می کند و می تواند با جهان بیرون نیز به نواخت بستگی معتمد کند.

شما خوانندگان زومیت چه فکر کردن می کنید؟ آیا بهتر است کودکان خردسال بچگی کنند یا از سنین ابتدای با واقعیت ها و نیازمندی های گیتی خارج آشنا شوند و برای مهیا شدن بوسیله آن تلاش کنند؟ نظرات خود را با زومیتبه اشتراک بگذارید.بیشتر بخوانید:فرناندو کورباتو، مبدع گذرواژه درگذشتGen؛ زبانی جدید برای برنامه نویسی فهم مصنوعیGame Builder گوگل، بازی سازی عاری احتیاج به کدنویسی را امکان پذیر می کندهمه چیز درباره پروگرام نویس شدن: ماجراجویی داخل دنیای کدهافورک در پروگرام نویسی به چه معنا است و گیت هاب چگونه مفهوم آن را تبدیل داد؟
  • ۹۸/۰۴/۲۶

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی