دکتر و پزشک زیبایی و جراح پلاستیک

اخیرا شاهد افزودن ناگهانی در عفونت های سرخک بوده ایم. برخی از کشورهای اروپایی ازجمله بریتانیا، وضعیت عاری از سرخک خویشتن را از مشت داده اند و بسیاری از کشورهای درحال توسعه مخصوصا جزء هایی از آفریقا، آسیا و اقیانوسیه شاهد عالمگیر مکرر آن هستند. جمهوری دموکراتیک کنگو با شیوعی طولانی مدت درگیر شده است و درون این کشور، بسیار از ۲۵۰ هزاره تک بلای ناگهانی و ۵ هزار مرگ رخساره داده است.علت بازگشت سرخک چیست؟

کاهش نرخ واکسیناسیون. برای ممانعت از شیوع سرخک، باید بیش از ۹۰ درصد از پری دربرابر آن حمایت کسب کرده باشند. داخل کشور کنگو، ارج اشتی کمتر از ۶۰ درصد است. همچنین از آن جایی که ویروس مهلک از بین رفته است، خطر پوشش ضعیف واکسن نیز وجود دارد.

سرخک به گروهی از ویروس های بسیار نزدیک به بی آرامی به نام ﻣﻮرﺑﯿﻠـﯽ وﯾﺮوسﻫـﺎ تعلق دارد که در پستانداران مختلفی یافت می شوند و دارای تونایی پرش از یک طرز به گونه ی دیگر هستند. تصور می شود که منشا ویروس سرخک، ویروسی بوده که در جمعیت گاوها درحال گردش بوده است که بنا به گفته ی لوییز کازبی، استاد افتخاری مؤسسه ی پزشکی تجربیولکام ولفوسن، احتمالا هزاران سال پیش و زمانی که گاوها اهلی شدند، توانایی بیمار کردن انسان را به دست آورده است.

نیز سوابق تاریخی وجود دارد که نشان می دهد ویروس دیستمپر سگ (CDV) ممکن است از سرخک انسانی در قاره ی آمریکا ناشی شده باشد. این اتفاق، احتمالا در جای پا یک خواه چندین مورد انتقال انسان بوسیله سگ در جریان عالمگیر گسترده سرخک در مردم اهل عارض داده است که برای مقدماتی وهله زمانی که درون تماس با سیاحان اروپایی قرار گرفتند، بوسیله این ویروس آلوده شدند.

ویروسی بدخیم برای سگ ها

با گشادگی CDV در سرتاسر جهان، این ویروس به گونه های دیگر ازجمله فک ها، گربه ها و تا اینکه فرخنده ها و غالبا با اثراتی ویرانه گر منتقل شد. در دهه ی ۱۹۸۰، ویروس CDV آخرین جمعیت وحشی از راسوهای پا سیاه را از بین برد و حتی برخی از روش های گربه های ارشد را تو معرض کار بزرگ قرار داد.

ویروس بخاطر اینکه بتواند از یک نحو به رویه ی دیگر برود، باید در جهت استفاده از دستگاه های سلولی میزبان جدید سازگاری روبرو یواش. اولین کاری که ویروس باید اجرا دهد، اتصال به سلول میزبان و وارد شدن بوسیله آن است. بوسیله گفته ی طبیب دالان بیلی، ویروس شناس مؤسسه ی پیربرایت، چیزی که موجب می شود ویروس در انتقال بین سیاق ها خوب عمل کند، این است که پروتئین هایی که ویروس از آن ها برای ایفا این کار استعمال می کند، تو بین راه های مختلف پستانداران بسیار مانند است. این امر می تواند مخاطره احتمالی آینده ای برای سلامت آدم باشد. حکیم بیلی می گوید:ما شواهدی را پیدا کرده ایم که نشان می دهد ﻣﻮرﺑﯿﻠـﯽ وﯾﺮوسﻫـﺎی غیرانسانی می توانند بوسیله سادگی درجهت ورود بوسیله سلول های انسانی متجانس شوند و ما اطمینان داریم که این ویروس می تواند در سلول های انسانی افزایش محسوس درنگ.

فقط دو تشنج ژنتیکی ساده درون یکی از پروتئین های سطحی CDV نیاز است تا بوسیله ویروس این امکان را بدهد که سلول های انسانی را آلوده کند.

تهدیدی برای انسان

بنابراین، چه چیزی جلوگیری کننده از این می شود که ﻣﻮرﺑﯿﻠـﯽ وﯾﺮوسﻫـﺎی حیوانی به انسان ها منتقل شوند؟ طبیب بیلی تشریح می دهد:احتمالا، یک عامل اصلی امان است که از قبل وجود دارد؛ جایی که عفونت غریزی خواه واکسیناسیون دربرابر سرخک مجموعه ای از آنتی بادی ها را فراهم می کند که فدایی از آن ها می توانند از عفونت ﻣﻮرﺑﯿﻠـﯽ وﯾﺮوسﻫـﺎی غیرانسانی پیشگیری کنند.

اما با کاهش مقدار واکسیناسیون، ما گواه شیوع های عمده ای از سرخک خواهیم وجود که بوسیله ﻣﻮرﺑﯿﻠـﯽ وﯾﺮوسﻫـﺎی دیگر شبیه CDV نصیب و قسمت یافتن میزبان جدیدی را می دهد. حکیم کاترینا لیتگو از مؤسسه ی بیگ دیتا در دانشگاه آکسفورد تشریح می دهد که درحال حاضر، هیچ مدرکی مبنی پهلو آلودگی انسان به دستگاه ی CDV یا ویروس های مشابه دیگر وجود ندارد، ولی نمی توانیم این احتمال را کنار بگذاریم. او در این باره تشریح می دهد:شما ممکن است جمعیتی از افراد را داشته باشید که اخیرا در آن هیچ موردی از شیوع سرخک دیده نشده باشد و پوشش واکسن نیز داخل جمعیت سابق الذکر کم باشد. بنابراین، در این جمعیت، ایمنی دربرابر سرخک پایین است و ممکن است شاهد شیوع محلی باشید. ما می دانیم که ویروس می تواند بین طرز ها نقل مکان شود، ولی اظهارنظر در این باره که آیا یک زنجیره ی ارجاع انسان به مردم خلق کردن می شود، بغرنج است.

غالبا، ویروس برای انتقال موفق بین گونه ها باید جهش روبرو بطی ء. درحالی که کاهش نرخ واکسیناسیون ممکن است مجال کافی بخاطر سازگاری ﻣﻮرﺑﯿﻠـﯽ وﯾﺮوسﻫـﺎی غیرانسانی و پاشیدن آن ها مهیا نکند، این یکی از سناریوهایی است که امکان پذیر است موافقت بیفتد. راه اندازی جهانی بهداشت قصد دارد سرخک را ریشه کن کند. اگر به طور موفقیت آمیزی سرخک را ازطریق واکسیناسیون نسب کن کنیم، وسوسه ای بخاطر توقف ایمنی سازی وجود خواهد داشت و ایمنی گله نسبت به سرخک و بنابراین سایر ﻣﻮرﺑﯿﻠـﯽ وﯾﺮوسﻫـﺎ کاهش محسوس خواهد کرد.

پروفسور برایان ویلت که در دانشگاه گلاسگو بوسیله مطالعه ی ﻣﻮرﺑﯿﻠـﯽ وﯾﺮوسﻫـﺎ مبتلا است، با این موضوع مقابل است که این سناریو و خیر لیس توفیق نرخ های واکسیناسیون است که می تواند به CDV فرصتی بخاطر آلوده کردن مردم ها بدهد؛ اما فقط تو رخساره ارزان وجود داشتن شرایط. پروفسور ویلت توضیح می دهد:آیا این اتحاد داخل بریتانیا آغاز خواهد شد؟ نه، زیرا بیشتر سگ ها واکسینه می شوند و CDV بیش کمی همچنین بود دارد. این ائتلاف باید در کشوری رخ دهد که داخل آن سگ ها یا حیوانات دیگر دچار CDV می شوند. بخاطر مثال درون کشور آمریکا که درون آن مسری هایی در راکون ها، راسوها و روباه های خاکستری ائتلاف می افتد که می تواند وارد جمعیت های محلی سگ ها شود. شرایط مختلفی باید مهیا شود: حذف ایمنی سرخک از جمعیت انسان، وجود یک جمعیت حیوانی که CDV را پاشیدن می دهد و بعد جمع شدن دو تک. بنابراین، اگر شما ایمنی سرخک را از کشوری که درون آن ﻣﻮرﺑﯿﻠـﯽ وﯾﺮوسﻫـﺎیی مانند CDV بومی هستند، حذف کنید، دیر یا مهلت انسان ها نیز با آن مواجه خواهند شد. اینکه آیا این ویروس به میزبان متاخر سازگاری پدیدار می درنگ یا نه، چیزی است که باید دیده شود.

امتحان حقیقت کن شدن طاعون گاوی و توقف واکسیناسیون

صبحت با پژوهشگران دیگر درمورد این موضوع، اغلب جهت می شود آن ها بوسیله اتفاقی رمز کنند که در گاوها پس از منبع کن شدن طاعون گاوی و توقف واکسیناسیون رخ انصاف. طبیب بیلی می گوید:اثر تمام عیار نسب کنی طاعون گاوی این بود که درون گله های گاو سرتاسر جهان، دیگر ایمنی گله دربرابر ﻣﻮرﺑﯿﻠـﯽ وﯾﺮوسﻫـﺎ بود نداشت. چیزی که حالا در این پری ها دیده می شود، عفونتی است که به وسیله ی ﻣﻮرﺑﯿﻠـﯽ وﯾﺮوسی به نام PPRV ساختن می شود.

PPRV به نعوظ وسیع ای در حیوانات نسبتا کوچک متشابه گوسفندها و بزها درون عزاداری است. میزان آلودگی که گاوها زمان حال با آن برده هستند، بسیار بسیار است. دکتر بیلی می گوید:مسری سرمی این ویروس در کشور پاکستان ۱۷ درصد و داخل ناحیه سودان تا ۴۲ درصد دیده شده است. در کشورهای تانزانیا و کنگو همچنین این طور وضعیتی دیده می شود.مقاله های مرتبط:ویروس سرخک حافظه پناه بیماری های دیگر را پاک می کندایمنی غریزی دربرابر عفونت مزیتی دارد؟واکسن سرخک موجب ابراز اوتیسم نمی شود

عفونت PPRV داخل گوسفند، بزها و حتی جانوران گروه شاخ درازان، می تواند متروک کننده باشد. در حال حاضر، هیچگاه مدرکی بود ندارد که نشان دهد این ویروس داخل گاوها موجب بیماری می شود. درسی که از تجربه ی حقیقت کنی طاعون گاوی می گیریم، آن است که کاهش امن سرخک به این معنا است که انسان ها دربرابر ﻣﻮرﺑﯿﻠـﯽ وﯾﺮوسﻫـﺎی دیگر آسیب پذیر می شوند. البته نمی توانیم پیش دماغ کنیم که کدام ویروس عامل این پیوستگی می شود اما عفونت های گزارش شده در فرخنده ها سبب شده است که CDV کاندیدای اصلی درنظر گرفته شود. پیش بینی نحوه ی اقدام ویروس، درصورت انتقال به انسان، دشوار است. پروفسور کازبی می گوید:اگرچه عفونت سرخک می تواند عوارض متروک گری داشته باشد، این عوارض درمقایسه با مالیات CDV و فدایی ﻣﻮرﺑﯿﻠـﯽ وﯾﺮوسﻫـﺎی دیگر که بوسیله طور معمول بیماری شدیدی در میزبان های غریزی خود ابداع می کنند، کمیاب تیز است. CDV متجاوز مصیبت زا است و به طور معمول در وعده ی فرجام بیماری سبب عفونت مغز می شود. درحالی که درمورد سرخک، بروز این شرایط نادر است، اما واقعا خطرناک است. البته، این تنها سبب مرگ نیست، برای اینکه ﻣﻮرﺑﯿﻠـﯽ وﯾﺮوسﻫـﺎ و ازجمله CDV علت سرکوبی سیستم کنف میزبان خود می شوند و این حکم می تواند منجر بوسیله عفونت های باکتریایی ثانویه شود و مخصوصا ذات الریه و درمواردی اسهال را بوسیله ظهر داشته باشد.مرگ میمون ها

پروفسور کازبی توضیح می دهد:درمقایسه با سرخک، رفتار CDV و ﻣﻮرﺑﯿﻠـﯽ وﯾﺮوسﻫـﺎی دیگر در میزبان خود، ویران کننده است. ما نمی توانیم بگوییم که CDV چه تأثیری در مردم ها خواهد داشت اما این واقعیت که درون فداکار از شیوع ها درون انباشتگی میمون ها، بسیاری از حیوانات مردند، باید انگیزه نگرانی ما شود. اگر ما تا اینکه زمانی به جهان عاری از سرخک برسیم، باید به مداقه درمورد نحوه ی توقف واگذاری ویروس های نزدیک اندیشه کنیم. 

برخی پژوهشگران تامل می کنند که مصرف ی مداوم از واکسن سرخک ممکن است بخاطر محافظت دربرابر انتقال احتمالی CDVبه مردم کافی باشد، اما پروفسور کازبی با این موضوع کاملا مقابل نیست. او می گوید:اگرچه آنتی بادی های سرخک دربرابر CDV نیز مراقبت می کنند، آن ها تطابق طولانی ندارند؛ درحالی که واکسن های سرخک بوسیله محافظت دربرابر بلای ناگهانی CDV تو نخستی های غیرانسان نگهداری می کند، کاملا مانع از انتشار ویروس از این حیوانات نمی شود. بنابراین، ما امکان پذیر است نیاز داشته باشیم که از واکسن خاص CDV برای پیشگیری از عالمگیر احتمالی CDV تو پری های انسانی استعمال کنیم.

البته موضوع اصلی این ازاله که چنانچه سرخک را حقیقت کن کنیم، چه اتفاقی می افتد، بلکه این است که نحوه ی واکنش ما دربرابر چالش های حاصل از آن چگونه خواهد وجود. چیزی که نیازمند دسترسی بهتر جهان بوسیله واکسن سرخک و گرایش افراد زیادی بوسیله گرفتن آن خواهد حیات.بیشتر بخوانید:افزودن شمار متوفیان آنفولانزای امسال: آنفولانزا چگونه علت مرگ می شود؟چگونه از میزان آلودگی هوای نگرش عمر خود مطلع شویم؟فعالیت سنخ غیرمعمولی از ویروس آنفولانزا در مفارقت آنفولانزای امسالآنفولانزا چیست؟ علائم، درمان و تاثیر واکسن در پیشگیری از این بیماریآنفولانزا و سرماخوردگی چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟
  • ۹۸/۱۰/۱۵

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی