دکتر و پزشک زیبایی و جراح پلاستیک

با گرم شدن نیمکره ی شمالی، عالمگیر ویروس کرونا جدید راکد می شود؟ این مسئله به وسیله ی فدایی از پژوهشگران پیشنهاد شده است و برخی از رهبران سیاسی جهان همانند ترامپ همچنین آن را جبران می کنند، اما به سادگی نمی توان گفت که چنین چیزی رخ خواهد داد یا نه. ترودی لنگ از دانشگاه آکسفورد می گوید:ما مطمئنا نمی دانیم. من همیشه از همکاران ویروس شناس دراین مورد سؤال می کنم و کسی نمی داند. بنابراین اینکه مردم می گویند هوا گرم خواهد شد و ویروس ناپدید می شود، تعمیم بیهوده ای است.

این پیش بینی اساسا همان چیزی است که ترامپ در تاریخچه ۱۰ فوریه بوسیله آن اشاره کرد: «گرما این نوع ویروس را می کشد». بسیاری از مردم چنین فکر می کنند که با آمدن آوریل و نخست گرما ویروس از بین می جوی. ترامپ تنها سیاستمداری نیست که چنین ادعایی را عنوان می کند. مت هانکوک، وزیر بهداشت بریتانیا همچنین هفته ی گذشته در مصاحبه با خبرنگار ITV گفت که امیدوار به کاهش سرعت شیوع کرونا است تا ویروس درون فصل بهار و تابستان به بریتانیا برسد؛ در مدت در این زمان قدرت انتقال ویروس های قوم ی کرونا ازجمله ویروس جدید کاهش معلوم می نرم.

مقاله های مرتبط:ویروس کرونا چیست؟ علائم بیماری، نحوه احاله و روانی شیوعتلاش دانشمندان برای یافتن منشا ویروس کرونا درون حیات وحشویروس کرونا؛ دنیا باید برای همه گیری آماده شود

اینکه آیا ویروس کرونا که به سرعت درحال انتشار در سرتاسر دنیا است، از انفصال آنفلوانزاتبعیت می کند و با چسبیدگی بهار فروکش می کند یا نه، مشخص حلق و بسیاری از دانشمندان می گویند هنوز خیلی زود است که پیش بینی کنیم رفتار این ویروس خطرناک در آب و هوای گرم به چه صورت خواهد بود.

ویروس های زیادی درون خانواده ی کروناویروس ها یا ویروس های کرونا بود دارند، ولی عزب ۷ مورد از آن ها انسان را بیمار می کنند. ۴ مورد از این ویروس ها انگیزه سرماخوردگی می شوند، درحالی که سایر موارد جدیدتر و کشنده تیز هستند و تصور می شود ازطریق حیواناتی نظیر شترها و خفاش ها بوسیله انسان منتقل شده باشند. مقامات بهداشتی ویروس متاخر را  SARS-CoV-2 و بیماری شاگرد از آن را کووید۱۹ ( COVID-19) نامیده اند. این چشم انداز که تابستان بتواند همه گیری را خاموش کند، وسوسه انگیز است.

ویروس هایی که موجب آنفلوانزا یا سرماخوردگی های کروناویروسی خفیف تر می شوند، معمولا تو ماه های گرم نم فروکش می کنند زیرا از ویروس های فصلی هستند. اما اینکه آیا SARS-CoV-2 نیز همان گونه رفتار خواهد کرد یا نه، اصلا جلوه گر نیست. پژوهشگرانی که درحال معاینه ی این بلای ناگهانی هستند، می گویند برای پیش بینی چگونگی اقدام ویروس با تبدیل وضعیت هوا هنگفت زود است. استوارت وستون از دانشکده ی پزشکی مریلند می گوید: غلام امیدوارم این ویروس نیز حالت فصلی داشته باشد ولی دانستن این موضوع سخت است.

تصور می شود که این ویروس کرونا متاخر بتواند تا ۴ روز روی سطوح باقی بماند. برخی از پژوهشگران ازجمله پل هانتر از دانشگاه آنجلیای شرقی اندیشه می کنند که ویروس کرونای جدید تو شرایط گرم نمی تواند به مدت زیادی داخل خارج از بدن میزبان همیشگی بماند. هانتر می گوید:یک سناریوی شدید این است که ویروس در تابستان خودبه خویشتن از بین برود. سناریوی شدید دیگر آن است که ویروس در تابستان کم شود اما مجدد داخل زمستان برگردد و به چیزی تبدیل شود که ما آن را آندمیک (بومی) می نامیم که در آن ویروس می تواند در هرجایی منتشر شود.

اما اگر ویروس در وضعیت گرم تر قدرت عفونی کردن کمتری داشته باشد، گمان زیادی بود دارد که با سرد شدن هوا تو نیمکره ی جنوبی شیوع پیدا کند. دیوید هیمان از کالج ی بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن که در سال ۲۰۰۳ هدایت پاسخ جهانی در موافق شیوع سارس را برعهده داشت، خاطرنشان می کند که ویروس کرونای عامل مرس تو ماه اوت و زمانی که محیط بسیار گرم بود درون عربستان سعودی منتشر شد. او می گوید:این ویروس ها قطعا می توانند درون جریان فصول گرم گسترش یابند.



تو ابتدایی ترین سطح، می توانید ویروس های آنفلوانزا و کرونا را به نشانی مجموعه ای از پروتئین ها و لیپیدها تصور کنید.  آن ها ازطریق تماس فیزیکی از فردی به فرید دیگر منتقل می شوند ولی می توانند روی سطوح رقیق  یا در قطرات تنفسی (سرفه و عطسه) بی همتا بیمار نیز بود داشته باشند. وقتی ویروس از بدن میزبان خارج می شود، نیروهای خارجی علت تخریب آن می شوند. بخاطر مثال الکل موجود درون ضدعفونی کننده های دست این پروتئین ها و لیپیدها را شکسته و علت ناپایداری ویروس می شود.

فرض می شود یکی از دلایلی که شیوع آنفلوانزا در تابستان کمتر می شود، این است که افراد زمانی کمتری را با هم تو فضاهای محصور می گذارنند. جان ادموندز که در کالج ی بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن مبتلا پژوهش است، می گوید که این موضوع می تواند با تعطیلی مدارس ارتباط داشته باشد. کودکان داخل انتشار آنفلوانزا نقش بیشتری دارند زیرا نسبت به افراد بزرگسال مصونیت کمتری دربرابر سویه های آنفلوانزا دارند. افراد بزرگسال درمعرض سویه های زیادی از این ویروس قرار گرفته اند. البته این تک بخاطر ویروس کرونا جدید صدق نمی درنگ و تا به امروز موارد کمتری در افراد جوان تر گزارش شده، هرچند این امر شاید صرفا بدین فکر کردن است که احتمال بیمارشدن جدی خردسالان پایین تر است.

استیناف دراین زمینه که چرا فدایی ویروس ها فصلی هستند، عمدتا پیرامون ویروس هایی متمرکز شده است که سبب آنفلوانزا می شوند. مفارقت آنفلوانزا معمولا از ماه اکتبر تا آوریل یا مارس طول می کشد. دانشمندان تئوری های مختلفی برای این پدیده عرضه می دهند. فدایی چنین پیشنهاد می کنند که علت آن است که چون در فصل سرد افراد برای هزیمت از برد درون فضاهای ودیعه درون بر بی آرامی جمع می شوند، حدس انتقال انسان بوسیله آدم بیشتر می شود. پژوهشگران برای حس این روند که چرا داخل اعتبار های جغرافیایی شمالی تو روانی خلع زمستان افزایشی داخل شیوع می بینند، چگونگی شیوع ویروس را در سطوح دمایی و لطافت مختلف تک وارسی قرار دادند. استیناف های نسبتا متاخر نیز نشان داده اند که هوای سرد و خشک ممکن است به ویروس ها کمک بطی ء تا تو هوا تندرست بمانند یا تا مسافت های طولانی جا به مکان شوند.

یکی از اولین مطالعات که درون زمینه ی نحوه ی تأثیر شرایط محیطی روی انتقال ویروس ارتکاب شد، درون سال ۲۰۰۷ منتشر شد و درون آن چگونگی شیوع ویروس آنفلوانزا در خوکچه های هندی عفونی شده درون آزمایشگاه مورد مطالعه استراحت گرفت. درجه حرارت بلندی و مخصوصا تری بلندی موجب کاهش شیوع آنفلوانزا شد و درون سطوح تازگی متجاوز بالا انتشار ویروس کاملا ایستا شد. هوای گرم تر، رطوبت بیشتری در خود نگه می دارد و این امر مانع از جا به جایی ویروس های موجود در هوا تا فواصل دور می شود. در شرایط مرطوب، قطرات مایع کوچک موجود درون سرفه خواه عطسه رطوبت بیشتری جذب می کنند و پیمانه آن ها متجاوز می شود به طوری که نمی توانند در هوا جا به جا شوند و روی زمین می افتند.

مطالعات خارج آزمایشگاهی همچنین نتایج مشابهی را نشان می دهند اگرچه درون فدایی از مناطق گرمسیری درون مسئله انفصال بارندگی موارد بیشتری از آنفلوانزا دیده می شود و شاید یکی از انگیزه ها آن باشد که تو این زمان ها نیز مردم در فضاهای امانت گرد هم می آیند.

دانشمندان چنین فرض می کنند که لطافت ناچیز که اغلب در زمستان دیده می شود، ممکن است عملکرد مخاط درون بینی را مختل کند. هوای سرد و خشک مقدور است علت شود که مخاط خشک تر شده و در به دام انداختن ویروس ها کارایی کمتری داشته باشد. ایان لیپکین، مدیر مرکز عفونت و حمایت داخل دانشگاه کلمبیا درحال وارسی ی ویروس کرونا جدید است. او می گوید تلالو خورشید (که در زمستان کم است)، نیز می تواند بوسیله تخریب ویروس هایی که به سطوح منتقل شده اند، دستیار بطی ء. او می گوید:نور فرابنفش موجب شکستن اسید نوکلئیک می شود. این پرتو تقریبا سطوح را استریل می کند. به نعوظ کلی فضای خارج بوسیله دلیلی بود نور فرانبفش، تمیزتر از فضای داخل است.

نور فرابنفش چنان در کشتن ویروس ها و باکتری ها مؤثر است که اغلب در بیمارستان ها نیز بخاطر استریل کردن برگ از آن استفاده می شود.

مقاله های مرتبط:شیوع کرونا در ایران؛ یک هفته پس از اطلاع دادن رسمی به روایت آماردوسوم از کل موارد ویروس کرونا در دنیا شناسایی نشده اندویروس کرونا جدید چگونه منتشر می شود؟

اگرچه ویروس کرونا و آنفلوانزا هر دو عامل عفونت های تنفسی هستند، معرفت کافی درمورد ویروس SARS-CoV-2 وجود ندارد تا براساس آن بتوان پیش دماغ کرد که آیا این ویروس همچنین از همان الگوهای فصلی تبعیت خواهد کرد یا خیر. به سرود دریافتن بهتر این شیوع، دانشمندان به تعاقب وارسی شیوع های مشابهی مانند سارس و مرس هستند. سارس که مسری آن داخل اواخر سال ۲۰۰۲ آغاز شد با ویروس کرونا متاخر تا حدود ۹۰ درصد پول اعانه ژنتیکی دارد.

وستون می گوید شیوع سارس از ماه نوامبر آغاز شد و تا ماه ژوئیه امتداد داشت که نشان دهنده ی فصلی بودن آن است. البته مهار این ویروس ممکن است شاگرد از مداخله ی زودهنگام بوده باشد. بوسیله عبارت دیگر روشن تراشیدن که آیا این ویروس به پندار گرم شدن فضا از بین رفت یا آیا مجاهدت های پیشگیری و درمان مؤثر حیات.

شیوع مرس در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۲ درون عربستان سعودی جایی که گرمی به نعوظ کلی بالا است، آغاز شد. این ویروس، برخلاف سارس هرگز کاملا مهار نشد و گاه گاهی موارد جدیدی از آن گزارش می شوند.  ویروس کرونا متاخر نیز شروع بوسیله انتشار محلی در خاورمیانه و کشورهایی مانند ایران و امارات متحده عربی کرده است.

اما اینکه آیا سارس و مرس واقعا فصلی بودند یا اینکه رفتار ویروس متاخر نیز مشابه سارس است یا نه، مشخص نیست. وستون می گوید ازمایشگاه او بر توسعه ی درمان و واکسن برای این ویروس تمرکز کرده است و به این جریان نیز اشاره می کند که این طور علاج هایی حداقل یک سال و شاید بی قراری چندین سال زمان می برند.

مارک لیپسیچ، اپیدمیولوژیست دانشگاه هاروارد فرض نمی کند تغییرات هوایی تأثیر چندانی روی شیوع ویروس کرونا جدید داشته باشد. بلای ناگهانی کووید۱۹ اکنون در سرتاسر جهان دیده شده است. چنانچه ویروس متاخر مانند ویروس آنفلوانزای معمولی باشد، مسری آن ممکن است با تبدیل فصول و سردشدن نیمکره ی جنوبی بدتر شود. هیمان می گوید اطلاعات زیادی درمورد ویروس جدید نداریم تا رفتار آن را با تغییر آب وهوا پیش دماغ کنیم. او می گوید:انجام پیش دماغ بدون بود شواهد موجب می شود که پیش بینی بوسیله عنوان یک واقعیت درنظر خمود و موجب ایجاد امنیت کاذب شود. تأکید امروز باید همچنان بر مهار ویروس و حذف آن باشد.

بنابر اخبار مرکز کنترل و پیشگیری بیماری، وقتی افراد علائم بلای ناگهانی را مدال می دهند، بیشتر عفونت را منتقل می کنند. فدایی کارشناسان احتمال می کنند که آمار رسمی کمتر از تعداد واقعی افراد مبتلا است؛ زیرا همه ی افراد عفونی دچار بیماری شدید نمی شوند. وستون می گوید:ما فقط شدیدترین موارد را می بینیم. ممکن است عفونت های نمره داده نشده ای همچنین حیات داشته باشد.

بسیاری از کارشناسان می گویند که SARS-CoV-2  احتمالا به یک بیماری آندمیک دگرگونی می شود و به ۴ ویروس کرونا دیگری که سبب سرماخوردگی ملایم می شوند، می پیوندد یا اینکه بوسیله تهدیدی فصلی مانند آنفلوانزا تبدیل می شود. اداره جهانی بهداشت وعظ می یواش برای پرهیز از مناسبت با ویروس، به نعوظ مرتب مشت های خویشتن را بشویید، از تماس نزدیک با افرادی که علائمی مثل سرفه و عطسه دارند، کف نفس کنید و درصورت مریض شدن بوسیله عقب درمان باشید.بیشتر بخوانید:نگاهی به تأثیرات عالمگیر کرونا پیاده شدن کسب وکارهای کشورشناسایی ۱۰۶ فرد مبتلا بوسیله کرونا داخل ایران هنگام ۲۴ ساعت گذشتهمحدودیت عبور و مرور به جای قرنطینه برای کنترل شیوع کرونا اعمال می شودتلاش دانشمندان برای یافتن منشا ویروس کرونا در حیات وحش۱۳۹ مبتلا و ۱۹ فوت؛ آخرین آمار از شرایط ویروس کرونا در ملک
  • ۹۸/۱۲/۰۹

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی