دکتر و پزشک زیبایی و جراح پلاستیک

همشهری آنلاین - بهزاد رنجبر: درپی احاله موفقیت آمیز ۱۰ درصد از سهام همدستی سرمایه گذاری تامین اجتماعی(شستا) تو روز چهارشنبه، در بورس تهران، حالا خبرهای ابتکاری ای درون مورد ارائه بزرگ ترین کلکسیون های اقتصادی بخت در بورس به گوش می رسد؛ صحبت از معامله سهام هلدینگ های است که؛   از نظر قیمت اگر بزرگ زیرفون از شستا نباشند زیر تیمار نیستند. گویا دولت به برهان هیاهو های مالی و هم چنین لزوم مصالحه ساختار مالکیت در اقتصاد ایران، منظور خود را جزم کرده تا سهام همه انبازی هایش را بفروشد، بر همین اساس تو تازه ترین رویداد صبر است سهام  بزرگترین هلدینگ های صنعتی و معدنی متعلق به دولت، یعنی سازمان گشادگی و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) و سازمان توسعه و ترمیم معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) تو بورس ارائه شود.

این ۲ هلدینگ در کشش ۵۰ سال گذشته و با مرام ترقی صنایع در ایران شکل گرفتند اما سال هاست که کارکردشان دگرگونی کرده است. این نمایش ها احتمالا فقط اندکی از واگذاری های مبصر شرکت های دولتی است. آنطور که علی رضا صالح رئیس هیات عامل موسسه مخصوص سازی به همشهری اعلام کرده؛ قرار است داخل کود پس ازآن با موافقت وزارت نیرو، شریک های متعلق به این وزارتخانه، از یکسره نیروگاه ها و شریک های توزیع برق دولتی نیز تو بورس عرضه شود.

درون مورد ارزش دارایی های ذیل تملک و بها محور مجموعه های قابل ارجاع اطلاعاتی تو استوار ازاله ولی فداکار برآوردهای اولیه مدال می دهد فقط ارزش طرح های توسعه مجموعه ایدرو قطع ۵۰ هزار میلیارد تومان و قیمت بی مو مایملک های ایمیدرو هم ۶۰ هزار میلیارد تومان است.

علی رضا صالح رئیس هیات عامل اداره خصوصی سازی درون گفت و گو با همشهری آنلاین جزئیات بیشتری از روانی احاله سهام ایدرو و ایمیدرو و واگذاری سایر همدستی های ارشد دولتی را توضیح و اصرار کرد: این احاله ها با توجه به رشد لبالب شتاب شاخص های بورس می تواند هم عمق راسته تنخواه را افزودن دهد و تیمار به شفافیت اقتصادی این مجموعه ها مطابق با قواعد حاکمیتی شرکتی منجر شود. جناب آقای صالح؛ طبق آخرین خبرها گویا قرار است دایره خصوصی سازی اساس ارائه سهام ایدرو و ایمیدرو  را تو بورس حاضر کند، آیا این موضوع صحت دارد؟

بله استراحت است سهام ایدرو و ایمیدرو پس از اصلاح ساختار، داخل میدان سرمایه نمایش شود. مراحل فرمان برای ارجاع سهام این دو کلکسیون را آغاز کرده ایم و به طور جدی عقب آن هستیم که بنیاد پذیرش و ارائه و سهام این دو کلکسیون در نیمه نخست امسال فراهم شود. برآورد شما از زمان احتمالی نمایش چیست؟

 با توجه به برنامه ریزی انجام شده احتمالا کار پذیرش سهام این دو هلدینگ در اواسط تابستان بوسیله انتها خواهد رسید و ۱۰ درصد از سهام این دو مجموعه بزرگ اقتصادی در بازار تنخواه برای کشف قیمت عرضه خواهد شد و مردم در سهام این کلکسیون ها همدستی خواهند شد. آیا عرضه سهام این دو مجموعه به مجوز نهاد خاصی حاجت خواهد داشت؟

اتفاق های لازم را از وزارت صنعت دریافت کرده ایم و در حال حاضر در وعده انتخاب مشاور پذیرش هستیم. الان عرضه این ۲ هلدینگ داخل چه مرحله ای است؟

کار تا حدی پیش رفته و تا اینکه مشاور مقبول بی آرامی برگزینی شده و در حال بررسی و تایید هستیم. پس سازمان مخصوص سازی می تواند راسا این ۲ هلدینگ را واگذار کند؟

عرضه سهام این دو مجموعه به یک سری مصوبات هیات وزیران بی آرامی احتیاج دارد. با این حال دایره مخصوص سازی از همین هفته به صورت جدی بیدار کود آماده سازی این همکاری ها برای عرضه در راسته تنخواه خواهد شد و جدیت می کنیم طبق فرآیندهای عرفی کار ارزیابی و آماده سازی سهام آن ها را تا اواسط تابستان دربازارسرمایه ادا دهیم تا سپس آماده واگذاری شوند. آیا برنامه زمان بندی خاصی را برای اجرا این کار مد نظر دارید؟

چنانچه پیوستگی خاصی رخ ندهد ابرام داریم عرضه سهام این ۲ مجموعه اقتصادی در نیمه اول امسال ایفا شود. ولی بوسیله هرحال حتما درون جریان هستید که فرآیند انجام چنین طرز کار تمام است و بوسیله اعمال اصلاحاتی درون این مجموعه های اقتصادی حاجت دارد. شیوه ارامش ساختار و واگذاری چگونه خواهد بود؟

راه کار بوسیله این صورت  است که ما این مجموعه ها را از شکل دایره توسعه ای بیرون می کنیم و بوسیله یک انبازی سهامی عام تغییر می کنیم. برای این حکم نیاز است تا اصلاحاتی در ساختار مالی و حتی نظام نامه این هلدینگ ها انجام شود، پس از آن بنیاد واگذاری سهام آن ها در میدان تنخواه فراهم می شود. برابر پروگرام بعد از ارائه ۱۰ درصد سهام، عموم تنخواه گذاران و آدم تیمار داخل سهام این شریک شدن ها همکاری می شوند و این مجموعه های اقتصادی باید طبق همین روش به مردم پاسخگو باشند و اطلاعات مالی شان را بوسیله رخساره شفاف ارایه کنند. مرام از تفویض این نوع و شیوه واگذاری چیست؟

شاید یکی از ایرادهایی که تاکنون در تک واگذاری سهام شریک های دولتی وجود داشت این حیات که سهام مشارکت ها به صورت تک تک واگذارمی شد برهمین اساس پس از وارسی بوسیله این نتیجه رسیده ایم که واگذاری ها بر اساس ارجاع زنجیره تولید و مدیریت انجام شود تا داخل فعالیت های اقتصادی خللی ایجاد نشود. مرام ما از برگزینی این مدل جدید در واگذاری ها  این است که زنجیره مدیریت و تولید در شریک شدن ها دچار زخم نشود. واکنش ارجاع سهام ایدرو و ایمیدرو درون بورس چیست؟

پس از واگذاری و ارائه در بورس این مجموعه ها باید مفروضات مالی و اقتصادی موجودی را پهلو اساس قانون در سامانه کدال منتشر کنند و به سهامداران پاسخگو باشند بنابر این در وعده اول مناقشه شفافیت تو عملکرد اقتصادی مطرح می شود و این شرکت ها گام بزرگی بخاطر شفافیت بر خواهند داشت. در کود دوم موضوع حاکمیت شرکتی مطرح می شود زیرا بعد از عرضه، روند انتصاب مدیران داخل این کلکسیون ها باید سزاوار سرزنش با استانداردهای بالای میدان سرمایه انجام شود، تو واقع برای گزینش مدیران در باهم اتحاد کردن های زیر کلکسیون باید فرآیند صلاحیت حرفه ای مطابق قوانین بازار تنخواه باشد این موضوع فرآیند فرمان در این مجموعه های اقتصادی را به سمت رعایت قوانین حاکمیت شرکتی و تکثیر روزی وری سوق می دهد و بوسیله بهبود عملکرد آن ها منجر می شود. نفع این کار برای فعالان بورس چه خواهد بود؟

 به رخ قطعی تعاقب آن هستیم که هلدینگ های سرمایه گذاری دولتی را بااطلاع بازار سهام کنیم این امر موجب خواهد شد تا عمق بازار سرمایه افزایش علنی یواش و هرچقدر عمق بازار سرمایه افزایش بی پرده بطی ء استاندارد کارایی و اثر اندکی آن هم بیشتر می شود. آیا اجرای چنین معیار هایی بخاطر ارجاع سایر مجموعه های اقتصادی دولتی در سایر وزارتخانه ها هم قفا خواهد شد؟

بله ما در اداره مخصوص سازی به عقب آن هستیم که سپس از وزارت صنعت، ارامش هایی را با وزارت نیرو برای واگذاری نیروگاه ها  و شرکت های توزیع برق پیاده شدن زمینه همین مقیاس ارتکاب دهیم اما برای این کار باید با وزارت نیرو  توافق شود تا شالوده عرضه سهام این شریک شدن ها مجهز شود. آیا اجرای این اسلوب در عرضه سهام مشارکت های وابسته به سایر نهادها اندوه شدنی است؟

کلکسیون وزارت قناعت تو سال ۹۸ پیاده شدن روی لایحه ای کار کرده که در صورت تکمیل و اجابت به غیر از دولت، زمینه عرضه سهام شریک های کوچکتر مجموعه سایر نهادهای های عمومی هم تو راسته سرمایه فراهم می شود.  اعتقاد وزارت اقتصاد این است که این روش احاله ها باید نه فقط در دون مجموعه های دولت، بلکه در همه نهادهای اشتراکی غصه اجرا شود و اجرای قواعد حاکمیتی شرکتی باید بوسیله لباس یک ضابطه و رویه حرفه ای ایفا شود. این فقره بخاطر این عمل می شود که ساختار اقتصاد ایران، عدل پایه شود و در عرصه قناعت امکان رقابت فراهم شود. این طرح در قالب یک لایحه در حال تدوین است ولی باید در مجلس شورای اسلامی هم پسند شود تا ضمانت اجرا پیدا کند. در صورت قبول آن به غیر از سهام شرکت های دولتی امکان احاله سهام شریک های متعلق بوسیله سایر نهادهای اشتراکی هم فراهم خواهد شد. آیا مطالعه های لازم برای بهینه بودن این سنخ از روش واگذاری ادا شده است؟

بله ما بررسی هایی در این مبنا عمل داده ایم اما از کامل متخصصان و صاحب نظران اقتصادی احضار می کنیم با نظراتشان تو این زمینه ما را کمک کنند و عاری ملاحظه نکات مهم، از یکسره فواید مضرات این نوع نمایش سهام را واکاوی کنند. اجرای این راه فقره جدیدی است و به بررسی  در ابعاد مختلف نیاز دارد بنابراین چنانچه صاحب نظران اقتصادی دیدگاهی دراین باره دارند بهتر است بدون پرده پوشی این نظرات را برای معاون به مسئله عرضه ارایه کنند چون  اگر ما داخل مرحله دچار اشتباه شویم این امکان حیات دارد که به روانی خصوصی سازی ضربه وارد شود.
  • ۹۹/۰۱/۲۹

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی