دکتر و پزشک زیبایی و جراح پلاستیک

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، عبدالصمد خرمشاهی این ماده قانونی از قبل اندوه چالش برانگیز بوده است و باتوجه به این که غالب حقوق دانان متقی هستند که باید این ماده تعدیل شود، قانون گذار به این مسئله توجه کند و این ماده جرح و تعدیل یا اصلاح شود بوسیله نوعی که اضطراب تجری در عمل جرم را تو پدران ایجاد نکند.

وی تو ارتباط  با قتل رومینا اشرفی،  نوجوان ۱۴ ساله گیلانی و عوامل ابراز این متد جرایم گفت: مجموعه علل و عواملی باعث عارضه این گونه ترور ها می شود؛ مقدماتی علت ممکن است شک و سوءظنی باشد که بابا نسبت به مشروعیت فرزند خودش دارد، دومین عامل این طرز قتل ها ناقص الخلقه بودن فرزندان است که بعضا به دلیل رهایی از مشکلات و ابتلاء های آن ها انجام می شود و سومین عامل، معمولا اختلافات شدید خانوادگی است. نیازمندی نیز یکی از دلایل بروز فرزندکشی است و تعدادی از پدران به محض این که از سرپرستی و تکفل فرزندان خود مبدا می شوند ممکن است فرزندانشان را از بین ببرند.

عبدالصمد خرمشاهی با تقریر این که «در به خشکی امدن طولانی دلایل گفته شده، یک دلیل اساسی می تواند مسئله قانون مربوط باشد» ادامه عدل: تو ماده ۲۲۰ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۰ عنوان شده است که «بابا یا جد پدری که پسر خود را بکشد قصاص نمی شود و به پرداخت دیه بوسیله ورثه مقتول و تعزیر محکوم خواهد شد» و درون ماده ۳۰۱ قانون مجازات اسلامی جدید آورده شد که «قصاص داخل صورتی ثابت می شود که مرتکب، پدر یا از اجداد پدری مجنیٌ دشت (کسی که جرمی بوسیله ضرر او واقع شده) نباشد». درون مجموع یکی از مواد چالش برانگیز شیوه تزکیه اسلامی «قصاص نشدن پدر خواه جد پدری» بوده است که بسرنوشت شوم دچار کردن ای از حقوق دانان به آن ایراد گرفتند و آن را نقیض اصل می دانند چون اصل پیاده شدن این است که «گوشمالی برای همه افراد باید مساوی باشد».

این وکیل دادگستری با تقریر این که «خیلی از حقوق دانان معتقد هستند که ماده عرفی «قصاص نشدن پدر یا جد پدری» مقدور است حفاظ و گریزگاهی بخاطر بزهکاران باشد و آن ها بخاطر ارتکاب جنایت جری شوند، خاطرنشان کرد: به دید می رسد این فقط یکی از علل و عوامل بروز این وضع جنایات است، ما باید برای مرتفع شدن فرزندکشی ها در کنار توجه بوسیله مسائل فقر فرهنگی و مادی نگاهی اندوه به این ماده قانونی داشته باشیم، این ماده قانونی از فقه جزائیه اسلام، یعنی فقه امامیه گرفته شده است و امکان تعدیلش هم حیات دارد مثلا ممکن است پدری داخل رقابت عشقی با پسرش مرتکب قتل او شود، داخل این جا دیگر لیس قصاص پدر توجیهی ندارد.

وی افزود: این ماده قانونی (قصاص نشدن پدر یا جد پدری) در کنار سایر علل و عوامل بوسیله نوعی اغوا پدران بخاطر کشتن فرزندشان است و از قبل غصه چالش برانگیز بوده است و باتوجه به این که غالب حقوق دانان متقی هستند که باید این ماده تعدیل شود، عادت گذار به این روانی توجه کند و این ماده جرح و تعدیل خواه مصالحه شود به نوعی که بیم تجری درون انجام خطا را تو پدران ابداع نکند.

این کارپرداز دادگستری با پیش روی این که «این سیاق ازاله که قاعده سبب العلل همه ی فرزندکشی ها باشد» گفت: بی حد از پدرانی که فرزندانشان را می کشند اطلاعی از شیوه ندارند، بلکه مسائل دیگری باعث ارتکاب قتل شده است. تو تک رومینا ظن غلام این است که این کشتار به خاطر این عارض نداده است که قانون گذار تهذیب قصاص را در خصوص او منع کرده است بلکه بخاطر ریختن آبرو و بی حیثیت شدن و غیرت داشتن این عمل را عمل داده است و باید این نوع نگاه معاوضه شد.

وی با اشعار این که «قوانین نیز باید اصلاح شود و همه قوانین بوسیله جز قوانین لایتغیر اسلام احتیاج به اصلاح دارند» گفت: سر مجازات ما تلفیقی از احکام شرعی و قوانین عرفی است و معمولا در این نحو موارد می شود قوانینی را که با اقتضائات زمانی و مکانی خویشتن هم خوانی ندارند را تعدیل کرد که منجربه رشد این روش جرایم نشود. معمولا نگاه جامعه این است که پسر پدر را تکیه گاه و مامنی برای خودش می بیند و چنانچه این مامن خودش تبدیل بوسیله مخاطره شود عکس العمل جامعه سلبی می شود همان طور که در این پرونده شاهد بودیم که افکار عمومی جریحه دار شد.

خرمشاهی با تقریر این که «در قتل رومینا جریان شایان توجه، جنس نگاه و اندیشه پدر مقتوله است» گفت: متاسفانه در بسیاری از مناطق کشور ما این تفکر وجود دارد که لول های خارج از عرفی که توسط دختران ادا می شود، باعث شرمندگی پدر می شود و بابا نهایتا مجبور می شود که بخاطر رفع اتهامات و ریشخندها بوسیله کشتن پسر خود کالبد بدهند.

این وکیل دادگستری در پایان مداومت کرد: عوض شدن نگاه و اندیشه نیاز بوسیله فرهنگ سازی دارد، اتیکت سازی نیز یک شبه پیوستگی نمیوفتد و نیاز به لوازم و اولین دارد که بار مطلع رفع موانع نیازمندی مادی است، داخل بر این مسائل عیب عرفی همچنین تاثیرگذار است و اگر پدران بفهمند که در قبال قتل فرزندشان قصاص نمی شوند تردید تو مورد کسانی که تصمیم بوسیله اجرا این کار دارند از بین خواهد رفت.

رومینا اشرفی دختر ۱۴ ساله مردمان روستای سفید سنگان لمیر استان گیلان بود که داخل خواب توسط پدرش کشته شد.
  • ۹۹/۰۳/۱۱

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی